citace:
reakce na: celltus, 03.01.2021 18:05 (Ahoj!Rád bych si pořídil Alfu ...)
Mito je derivát Fiatu Grande Punto, od čehož se všechno odvíjí. Technika je v podstatě stejná a mechanické díly dobře dostupné a levné. Horší to bude s díly karosářskými.
Mito nabízelo oproti grande puntu navíc především systém Alfa DNA, což je volič jízdních režimů, který upravuje charakteristiku chování motoru, nastavení posilovače řízení, stabilizace apod. Do roku 2009 jej mají snad všechna auta, pak o něj kvůli snížení ceny přišly základní motorizace - a to je problém vzhledem k zadání.
Další odlišností totiž byla širší nabídka pohonných jednotek. Pro tak malý roční nájezd je nejlepší ovšem ta nejslabší (s nejchudší výbavou), a sice 1.4 58 kW (s uměle sníženým výkonem), případně 1.4 70 kW (ve standardní verzi). Pozor na chod 6stupňové převodovky, pochází z koncernu GM a z mechanických dílů je to nejslabší článek. Z výkonnějších verzí připadá v úvahu pouze přeplňovaný motor 1.4 T-JET (TurboBenzina/TBi) 88 kW, který je také shodný s puntem. Ostatní benzinové motory (0.9 63 kW, 1.4 77, 103, 125 kW) jsou osazeny systémem MultiAir první generace, který je extrémně citlivý na kvalitu oleje (a olejové náplně je málo). Pokud není dodržován servisní interval a není s motorem zacházeno citlivě, tato oprava se prodraží (od 20 000 Kč výše). Takové auto kupovat jedině od pravověrného alfisty, ovšem mnoho pravověrných nepovažuje tento model za skutečnou alfu. Naftové motory u takového ročního nájezdu nestojí za úvahu a vyhnul bych se i dvouspojkové 6stupňové automatické převodovce TCT.
Zamyslel bych se i nad tím, zda styl navíc, lepší sedadla a lepší výbava stojí za případné komplikace ve srovnání s výchozím grande puntem. Najít slušné grande punto (i v novějších provedeních Evo nebo 2012+) se dá, najít mito je horší - je jich na trhu ojetin minimum a orientovat se nedá ani podle ceny (reálně zachovalé kusy jdou i u 10letých aut ke 200 000 Kč, čehož využívají různí spekulanti).
Při nákupu bych zvážil i to, jak bude auto dále provozováno - s ohledem na jeho stáří může kvůli věku cokoliv kdykoliv odejít a i taková prkotina jako nefunkční automatické poodjetí bezrámových oken při otevírání dveří nebo naopak přimrznutí skla dveří může pěkně potrápit.
Abych to shrnul, ano, mito může být dobré a zajímavé auto pro malý nájezd, ale musí tomu být přizpůsoben výběr konkrétního auta a člověk musí u nákupu počítat, že si za tuto "exotiku" (na poměry českého trhu) připlatí.