brin napsal:
Tak ono jde spíše než o nějakou uhlíkovou stopu, která relativně nikoho nezajímá, o ten bordel, který vám to auto nevypustí pod oknem baráku. Emise na dálnici jsou mi ukradený, tam nikomu tak nějak moc neškoděj. Ale emise ve městě, to je jiná písnička. A emisema nemyslím CO2, ale NOx, CO, pevný částice apod.A je myslím zbytečný dělat si srandu z normovaný spotřeby. Je jasný, že v tahu 500 km neujede za 10 litrů, ale ono kolik lidí jezdí denně v tahu 500 km? Já takový štreky jezdím ročně max 3krát. Naprostou většinu jízd zvládnu do 100 km (cca 95 %), další 4 % do 200 km a 1% je víc.Ostatně hezky se to ukazuje na mém vozovém parku. Zatím to vypadá, že naftovej S-max ujede ročně cca 5000 km na dlouhých štrekách a cestách s rodinou a BMW i3 25000 km na jízdách do cca 120 km.
Tohle je jen otázkou definice a vymezení okrajových podmínek a v tomto duchu by pak mělo být všechno jinak, ale můžeme být demagogové a opomíjet některé podstatné věci.
Takže rozlišujme ekologii globální a lokální, rozlišujme emise CO2+H2O (to je taky plyn a taky skleníkový) a emise CO, HC, NOx, SOx, prachu a přesně specifikujme, za jakých podmínek byla naměřena spotřeba.
Pak nemám nic proti, ale většinou jsou tyhle články plné tendenčních blábolů.
Ad spotřeba jmenovitě.
Deklarovanou spotřebu vnímám jako ukazatel průměrné spotřeby na libovolných 100 km a ne spotřebu na 100 km po spotřebování latentní energie z jiného zdroje. Navíc mi ten údaj stejně přijde přitažený za vlasy, protože jestliže výrobce tvrdí, že ujede na nabití 40 km, pak mu na benzín zbývá 60 km, na které mu stačí 2,1 litry paliva, což by odpovídalo i tak neuvěřitelné spotřebě 3,5 l/100 km, čemuž rovněž odmítám uvěřit.
Řekněme, že by se měla spotřeba definovat jako průměrná hodnota z dostupné energie, čili kolik km najedu na 41 litrů benzínu a 7,6 kWh a přepočítat na 100 km. Rozhodně by to bylo méně zavádějící.