Středa 04.01.2012 13:13,
Identita
Petr-Tipcars: BMW bude muset velmi tvrdě zapracovat na tom, aby se její dnešní výborné prodeje nestaly jen krátkou epizodou. V minulosti jejich manažeři učinili několik klíčových a správných rozhodnutí, které se na první pohled zdály být nesmyslnými (soustředění se na prémii v momentu, kdy prakticky teprve museli vystavět všechny tři klíčové modelové řady, protože vedení vědělo, že technicky na to mají; likvidace nezávislé sítě prodejců a její znovuvybudování, aby dostali pod kontrolu příjmy; de facto utváření poptávky nabídkou výjimečnými produkty, což považuji za jeden z klíčových aspektů každé firmy, která chce být na špičce).
Situace dnes je taková, že čerpají z minulosti, dovádějí k dokonalosti tři klíčové modelové řady, přidali čtvrtou (jenže nová jedničková řada váží prakticky to, co trojková E46), z obchodního hlediska byl dobrým tahem vstup do segmentu SUV, ale v porovnání s Mercedesem dochází k větší erozi výjimečnosti, alespoň při vnějším pohledu. Není to proto, že by jejich současná produkce nebyla kvalitní, dobrá atd. je to podle mne proto, že produkce, kterou posílali na silnice dříve, byla o poznání lepší než konkurence a dnes se ten odstup ztrácí (i když je pravda, že ze srovnání A4, Céčko a trojka to možná není tak patrné, ale už o řadu výš Audi dýchá na záda). V technice se odstup zmenšuje možná méně než v charismatu. Co se týče techniky, tak krok ke tříválcům a přednímu pohonu je krokem k mainstremu a je krokem mimo cestu zvolenou na začátku sedmdesátých let a tudíž krokem zpět (k Isettě třeba). Naftová M5 je zvěrstvo bez komentáře.
Pokud se BMW na cestě k podbízení se zákazníku (v rámci dnešních emisních předpisů) vydá mimo prémiový segment a mimo svou DNA (ze které je již dnes významně ukrajováno), hrozí, že po vyčerpání potenciálu z minulosti jí dojde dech. Zvyšování produkce je v pořádku, lze obecně vysledovat určitou "demokratizaci" prémiového segmentu obecně (i Mercedes dělá to samé). Jde o to, nerozmělnit ve snaze pokrýt veškeré segmenty svou identitu, nebo DNA, jak napsal v příspěvku výše někdo jiný. V každé další generaci každé modelové řady dochází k ústupkům ve prospěch pohodlí, emisí (zde je to bohužel dáno legislativně) atd. na úkor pocitu z jízdy. Každá další generace přibere několik desítek kilogramů na váze...
BMW se na dnešní pozici dostalo zejména kvůli zaměření primárně na řidiče, nikoli na posádku, díky komunikativnosti celého vozu (která se ztrácí), díky skutečné radosti z jízdy atd. Umím si představit reklamu na sedmičkovou řadu, kde znuděný pasažér po chvíli jízdy nechá vystoupit řidiče a sveze jej sám, možná tu taková reklama už i byla. Jenže dnes se taková reklama nehodí do krámu, nové BMW už dávno není uprskaná kousavá kočka, která se Vám usadí za krk, když sednete za volant a nutí Vás dostat ze sebe i z auta na silnici to nejlepší. Je to línej, vyžranej, tlustej kocour, kterýho někdo pomalu kastruje (myšleno: přidává turba místo objemu) a kterej se sice dovede pěkně rozhýbat, ale už při pohledu na něj Vám bude jasný, že nadšenej z toho není. Myši už chytat nemůže, protože mu obrousili drápy, stává se z něj spíš dekorace rodinného domu bez přímé vazby na původní důvod jeho pořízení.
Abych jen nehanil, je pravda, že i dnešní produkce dokáže chytit za srdce, můj názor je zkreslený do té míry, že za podstatné části auta považuji řízení, motor a podvozek plus nějakou tu základní výbavu. Prakticky jsem schopen BMW odpustit ten příklon k orientaci na komfort atd. jen mi chybí trochu větší míra nekompromisnosti, která zůstává jen v některých modelech, jež stále ubývají...
reagovat