watchtower napsal:
Mohl by mi někdo vysvětlit jak je to s roztažením auta s různými přev.:
1. automatická převodovka - prý se auto nesmí roztahovat. proč? co se zničí?
2. rozvod řemenem/řetězem - je zde nějaký rozdíl v roztahování? Co se zničí?
3. auto s katalyzátorem - neroztahovat nebo se zničí katalyzátor (dostane se do něj dřív benzín a při nastartování a zážehu se spálí kat.) - to by se ale nemohla roztahovat žádná dnešní auta ?!
4. vznětový motor - nějaký rozdíl oproti zážehovému k tomuto tématu?
Pokusím se napsat pár slov:
1.) automatická převodovka má hydrodynamický měnič, kde se přenáší výkon z motoru na kola pomocí hydrodynamického účinku nějaké kapaliny. Systém je navržen tak, že čerpadlové kolo je na straně motoru (myslím tím kolo hydrodynamického měniče) a turbínové kolo je na straně převodovky. Mezi nimi jsou rozváděcí lopatky, které upravují směr toku na turbínové kolo, podle zátěže (otáčky motoru se mohou měnit, aniž by se měnila rychlost vozu). Při roztahování auta by se z turbínového kola muselo stát čerpadlové, což by šlo, ale muselo by se točit opačným směrem, navíc regulace rozváděcí mříže je přizpůsobená toku od motoru k převodovce. Osobně si nemyslím, že by se něco zničilo, jen se nepodaří přes tento měnič od kol roztočit motor. Co se týká tažení vozidla, tak tam je to jiné, protože se třením neustále kapalina v měniči zahřívá, ale teplo není odváděno, proto je omezená vzdálenost tažení a spíše se to nedoporučuje.
2.) Roztahování s řetězem je bezproblémové, neboť zuby i řetěz jsou dostatečně dimenzované i na necitlivou nohu na spojce. Co se týče řemenu, tak je nebezpečí, že při rychlém puštění spojky vlivem setrvačných sil přeskočí řemen o jeden zub nebo se dokonce přetrhne. Se zařazeným vyšším stupněm (3) a velmi citlivou nohou popřípadě s rozjezdem rovnou bez spojky a zapnutím zapalování při dosažení "startovací" rychlosti se toto nebezpečí částečně eliminuje.
3.) Je nebzezpečné roztahovat auto s horkým motorem, neboť nespálené palivo shoří v katalyzátoru a ten se může roztavit nebo dokonce zapálit celé auto. U studeného motoru je to lhostejné, protože katalyzátor je studený a palivo v něm nechytí. Provozní teplota katalyzátoru je cca 800°C, do té doby vůz pouští do ovzduší škodliviny, jako vozy bez katalyzátoru. Čili na poskakování do práce 5 km nemá katalyzátor prakticky smysl.
4.) Myslím, že pro vznětový motor platí stejná pravidla, jako pro benzínový, co se týče převodovky a řemene a katalyzátoru, jestli tam nějaký je.