nepřihlášený uživatel napsal:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli v dnešní době je ještě vhodné používat meziplyn nebo už to nemá smysl, potažmo jestli to dokonce nemůže uškodit vozidlu. Sám jezdím s meziplynem od autoškoly na Céčko a tak nějak mi to zůstalo. Aktuálně používám Audi A4 1.9 TDI PD, 85kw, předtím opel Astra 2.0 DI 60kw a felda 1.3 50kw a stodvacítka. Díky moc za Vaši odbornou odpověď.
Nutnost meziplynu je daná přítomností synchronizačních kroužků v převodovce. Synchronizační kroužky slouží k vyrovnání otaček hnacího a hnaného ozubeného kola v okamžiku řazení. Pokud převodovka není synchony vybavená, tak jsou v okamžiku vyšlápnutí spojky jiné otáčky předlohového hřídele a jiné otáčky hnaných kol. Tento rozdíl způsobuje známé zachrčení, tzv. řazení přes zuby.
Při řazení směrem nahoru se proto sešlapuje spojka před vyřazením a před zařazením následujícího stupně, aby se spojením s motorem předlohový hřídel zpomalil (před chvílí se např. točil 3500 rpm na 3-ku a 4-ka má pro tuto rychlost vozu otáčky 2400).
Při podřazování se rovněž spojka vyšlapuje před vyřazením i před zařazením, jen se vkládá mezi spojky meziplyn, aby se předlohový hřídel roztočil na vyšší otáčky (z otáček 2400 na 4-ku na 3500 na 3-ku) a šlo zařadit bez chrčení.
Moderní převodovky jsou plně synchronizované, čili klasický meziplyn (spojka-plyn-spojka) není nutný a těžko říct jestli má přínos, protože sice zmenšuje opotřebení synchronů a spojkového kotouče, ale zase je 2-násobně namáhané výsuvné ložisko.
Já si dávám falešný meziplyn při sešlápnuté spojce čistě pro plynulejší podřazení a jen nepatrnou úsporu času při pouštění spojky (mohu ji pustit rychleji bez cuknutí auta). Menší opotřebení spojky je spíše jen drobný benefit.