0
zpět
 

diskuze k tématu: Jak majitel hodnotí třináct let starý Rover 623?

kategorie zařazení tématu: anglická vozidla
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 00:55, nájezd
Bohužel nevěřím této recenzi, jelikož najet 100 t.km za rok a se zmíněným vozem se neživit jako dealer je trošičku fikce. Prvního dubna ještě není. Přeji hezký den.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 07:59, RE: nájezd
fordík napsal:
Bohužel nevěřím této recenzi, jelikož najet 100 t.km za rok a se zmíněným vozem se neživit jako dealer je trošičku fikce. Prvního dubna ještě není. Přeji hezký den.
Můj známý jezdí denně do zaměstnání 120 km tam a 120 km zpět. Přes den sedí v kanceláři, ale jakmile z ní "vypadne", bez auta se nehne (když jej nechal přestavět na LPG, staly se mu náklady na 1 km tak nízké, že se mu nedivím - skoro to vyjde levněji než chodit pěšky :)). Celkem najezdí 70-80 000 km ročně, jakoby nic. Autor nikde nepsal, že vůz nepoužívá k uživení se, ani že jej má přesně rok, takže bych mu hned nepodsouval, že nás tahá za nos.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 09:43, RE: nájezd
Giorgio napsal:
Můj známý jezdí denně do zaměstnání 120 km tam a 120 km zpět. Přes den sedí v kanceláři, ale jakmile z ní "vypadne", bez auta se nehne (když jej nechal přestavět na LPG, staly se mu náklady na 1 km tak nízké, že se mu nedivím - skoro to vyjde levněji než chodit pěšky :)). Celkem najezdí 70-80 000 km ročně, jakoby nic. Autor nikde nepsal, že vůz nepoužívá k uživení se, ani že jej má přesně rok, takže bych mu hned nepodsouval, že nás tahá za nos.
No, mně se to taky nezdá. Auto koupil jako dvánáctiletý firemní a mělo 100tis? A pokud někdo jezdí potom opravdu 100 tis ročně, nevím jestli je to dobrá volba...
A ten přítel s autem na plyn - 1kč/km? To asi těžko. Plyn stojí nákých 17 ne? To by jezdil za 5,5l...? Neříkám,že je to nemožné,ale proč někdo jezdí denně 120 km(celkem 240) do práce? To je finančně dost náročné ne? Asi tedy dost vydělá,potom ale takový člověk si musí vážit času a ne ho trávit denně tři hodiny v autě....
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 09:49, RE: nájezd
TOM napsal:
No, mně se to taky nezdá. Auto koupil jako dvánáctiletý firemní a mělo 100tis? A pokud někdo jezdí potom opravdu 100 tis ročně, nevím jestli je to dobrá volba...
A ten přítel s autem na plyn - 1kč/km? To asi těžko. Plyn stojí nákých 17 ne? To by jezdil za 5,5l...? Neříkám,že je to nemožné,ale proč někdo jezdí denně 120 km(celkem 240) do práce? To je finančně dost náročné ne? Asi tedy dost vydělá,potom ale takový člověk si musí vážit času a ne ho trávit denně tři hodiny v autě....
jo sorry, blbě jsem to přečet...náklady na 1km nízké - ne 1kč/km....to jen potvrzuje odhad,že projede takových 7-8tis měsíčně(jen cestou do práce a z práce) jen v plynu - kde jsou ostatní náklady na provoz - to by si mohl v tom místě sehnat byt ne?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 10:18, RE: nájezd
TOM napsal:
jo sorry, blbě jsem to přečet...náklady na 1km nízké - ne 1kč/km....to jen potvrzuje odhad,že projede takových 7-8tis měsíčně(jen cestou do práce a z práce) jen v plynu - kde jsou ostatní náklady na provoz - to by si mohl v tom místě sehnat byt ne?
Auto ho i s přestavbou na nejlepší vstřikovací LPG, co bylo k mání, přišlo před dvěma roky na 100 000. Ptal jsem se tehdy, proč do 10leté lantry cpe takový systém za 35 tisíc, ale že prý se to vyplatí. Faktem je, že se mu to již dávno vrátilo. O LPG se nezajímám, ale co jsem naposledy (cca měsíc zpátky) kouknul na cenu, byla 12,50. Spotřebu má 7. A v té díře, co pracuje, by bydlet nechtěl, i když o tom kdysi taky uvažoval. Většinu cesty však jede po dálnici, a tak mu dojíždění tolik nevadí, trvá mu to z domu maximálně hodinu. Na jaře chce auto vyměnit, ale podle mě počká, až se lantra rozpadne (teď má nalítáno cca 400 tkm na tacho), a teprve pak koupí něco jiného (uvažoval o Volvu V50 a zase přestavbě).
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 10:31, Pěkná recenze
Sice po výčtu všech potíží působí závěrečné srovnání s prémiovými značkami trochu úsměvně, nicméně v recenzi je vše podstatné. Rover 400 I. generace (dvojník původního Concerta) byl v mládí můj sen a loni jsem o jednom kusu dokonce uvažoval. Odradila mě právě dostupnost náhradních dílů. Sice je u nás jedna firma, která údajně vše sežene (snad Uniparts), ale čeká se na to dlouho. Taky je jen pár servisů, kde se na Rovery specializují (mně by to dělal jeden mechanik, co je fanda přes staré Hondy). Zkrátka s péčí je to složitější.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 10:48, RE: nájezd
Giorgio napsal:
Auto ho i s přestavbou na nejlepší vstřikovací LPG, co bylo k mání, přišlo před dvěma roky na 100 000. Ptal jsem se tehdy, proč do 10leté lantry cpe takový systém za 35 tisíc, ale že prý se to vyplatí. Faktem je, že se mu to již dávno vrátilo. O LPG se nezajímám, ale co jsem naposledy (cca měsíc zpátky) kouknul na cenu, byla 12,50. Spotřebu má 7. A v té díře, co pracuje, by bydlet nechtěl, i když o tom kdysi taky uvažoval. Většinu cesty však jede po dálnici, a tak mu dojíždění tolik nevadí, trvá...
To by mě zajímalo co je to za díru a za práci,že se vyplatí tam jezdit těch 120km. Znám lidi co takhle jezdí z Prahy do Jihlavy, ale tu bych nenazíval dírou....
Každopádně já to furt vidím tak,že dojíždět tak daleko je nehospodárné - z hlediska finančního (dá se polemizovat), tak z hlediska časového (určitě). Ale možná je to jen otázka možností a potřeb.....
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 11:16, RE: nájezd
TOM napsal:
To by mě zajímalo co je to za díru a za práci,že se vyplatí tam jezdit těch 120km. Znám lidi co takhle jezdí z Prahy do Jihlavy, ale tu bych nenazíval dírou....
Každopádně já to furt vidím tak,že dojíždět tak daleko je nehospodárné - z hlediska finančního (dá se polemizovat), tak z hlediska časového (určitě). Ale možná je to jen otázka možností a potřeb.....
Když má někdo barák, rodinu, děti ve škole atd., tak spíš bude dojíždět než kočovat s celou famílií (pokud teda ta práce neni s výhledem na 20 let). Někdo si radši pronajme byt (nebo pokoj), jiný denně dojíždí. Otázka je, kde je ta hranice, kdy se časově a finančně dojíždění vyplatí. Bydlím na západním okraji Prahy, pracuju na východním, autem jezdím do práce tak jednou týdně (cesta podle hustoty dopravy trvá autem 15 - 55 min., metrem 40-45 min.) a párkrát jsem si říkal, že bych byl doma rychleji z Plzně než z druhého okraje Prahy.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 11:41, RE: nájezd
TOM napsal:
To by mě zajímalo co je to za díru a za práci,že se vyplatí tam jezdit těch 120km. Znám lidi co takhle jezdí z Prahy do Jihlavy, ale tu bych nenazíval dírou....
Každopádně já to furt vidím tak,že dojíždět tak daleko je nehospodárné - z hlediska finančního (dá se polemizovat), tak z hlediska časového (určitě). Ale možná je to jen otázka možností a potřeb.....
nechápu, proč tady pořád polemizujete nad denním dojížděním do práce a nad ročním nájezdem cca 100 tisíc km. denně jezdím z prahy do nýřan na stavbu, každý víkend jezdím na moravu a zpátky a k tomu si občas zajedu na výlet. auto jsem vyfasoval 1.7.08 a k dnešnímu dni mám najeto přes 59.000 km.....auto je služební 407 sw a jezdit prostě musím, protože jinak bych tu práci dělat nemohl...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 11:45, RE: nájezd
Muroň napsal:
Když má někdo barák, rodinu, děti ve škole atd., tak spíš bude dojíždět než kočovat s celou famílií (pokud teda ta práce neni s výhledem na 20 let). Někdo si radši pronajme byt (nebo pokoj), jiný denně dojíždí. Otázka je, kde je ta hranice, kdy se časově a finančně dojíždění vyplatí. Bydlím na západním okraji Prahy, pracuju na východním, autem jezdím do práce tak jednou týdně (cesta podle hustoty dopravy trvá autem 15 - 55 min., metrem 40-45 min.) a párkrát jsem si říkal, že bych byl doma rychle...
Jezdíš do práce jen jednou týdně?? To máš dobrý, to já musím do práce 5x týdně...
Asi je to tak,je to otázka možností - já bych prostě do práce hodinu nedojížděl - to radši budu ty dvě ušetřený hodiny denně doma s tou rodinou...A nebo si na ty dvě hodiny najdu vedlejšák abych si kompenzoval tu finanční ztrátu z menšího platu(nebo proč jezdit tak daleko)
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 12:13, Rover a jeho servis
Snad bych to tady měl uvést trochu na pravou míru. Žádný náhradní díl v dnešní době není problém sehnat. Oficiální dovoz zajišťuje skutečně Unipart, ale existuje také řada dílů univerzálních, aftermarketových, objednávat se dá i ze zahraničí. Když už je nutné sehnat originál, je to dražší a trvá to déle, ale problém v tom není. Kolikrát byste se divili, co za exotické díly na angličany ze 60.-70. let jsou tady v ČR skladem. Horší je to se servisem. Málokde mají na Rovery diagnostiku a většina běžných servisů dovede na těch autech napáchat víc škody než užitku. Je proto potřeba pečlivě vybírat, komu takové auto svěříte.

Rover v posledních letech doplácí na to, že značka zanikla a ceny bazarových exemplářů jsou proklatě nízko. Potom se stává terčem zájmu lidí, kteří by za jiných okolností koupili třeba Felicii, oproti které je i Fabia zatraceně nákladná. Samostatnou kapitolou jsou prorezlé Omegy A/MB W124, které slouží pro převoz až 3 osob na jednom místě, včetně toho řidičova. Tam se větší typy Roverů stávají populární také. Jenže takoví majitelé se o svá auta pak pochopitelně nestarají, hledají nejlevnější cesty, jak je udržet alespoň v provozuschopném stavu a na těch autech je to vidět.

Je potřeba si uvědomit, že Rover je v dnešní době auto pro nadšence, který se o něj bude starat a bude k němu mít vztah. Ceny náhradních dílů odpovídají kategorii, kam Rover svými výrobky mířil. S Fordem se to srovnat nedá, naopak nejsou o nic dražší, než třeba na BMW nebo Audi. Rover není technika pro někoho, kdo se potřebuje pouze levně přepravit a když už je to nutné, tak lacině a rychle opravit. Nejedná se o běžnou spotřební konfekci.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 13:15, Rover 620i
Rovera s menším motorem 620i jsem vlastnil 5 let od 2002 do 2007. V době koupě měl najeto (dle tacho) 180000 km, rok výroby 1995, původem z Nemecka a stál 145000 Kč (doknce koupený v AAA). Za dobu používání jsem s ním najezdil dalších cca 90 000 km. Průměrná spotřeba 8,7 litru léto (s klimou), zima. Cesta Chorvatsko 7,5 litru.
Vúbec nejezdím pomalu spíše rychleji než jsou limity. S autem jsem byl maximálně spokojen, na silnici pěkně sedělo (chtelo to jenom širší pneumatiky já měl 185). Za dobu používání jsem menil pouze olej, filtry, jednou destičky, střední díl výfuku a jedno horní rameno na přední nápravě a rozvody. Běžné díly nejsou vůbec drahé všechno se dá sehnat jako druhovýroba na Hondu Accord (komplet rozvody i s kladkam 3500Kč,....) Diagnostiku, nebo jiný díl který není běžně k dostání vám seženou v každém servisu Honda (tu jsou ovšem dražší). Problém může být jenom s karosářskými díly, a proto jsem Rover vlastně prodal, začaly reznout lemy zadních blatníků. Propad ceny byl značný, za auto jsem dostal 55000Kč, to je hlavní nevýhoda Roveru.
Po Roveru jsem koupil konfekci, Octavii 1,9 TDi 81 kW rok 2001 (rozhodnutí - nižší spotřeba, jednodušší následný prodej, uchování hodnoty). Vím že se jedná o rozdílné třídy aut ale pokud je mám srovnat z hlediska jízdy a komfortu Octavia kromě spotřeby nemá v ničem navrch nad mnohem výrobně starším Roverem (poprvé když jsme s manželkou jeli z autobazaru s koupenou Octávií po ne zrovna kvalitní vozovce musel jsem v půli cesty zastavit z důvodu, že je manželce špatně z toho houpání ze strany na stranu - na stejné ceste s Roverem žádný problém nebyl, už v té době měl víceprvkovou zadní nápravu a dvě trojuhelníkové ramena předních náprav). Manželka je taky řidička a na Rover taky ráda vzpomíná. Nechci tím říct, že Octávia je špatné auto, svoji službu splní, má taky své přednosti ale je to pouze takový dříč, a nedá ten požitek z jízdy pro řidiče i spolujezdce (vzadu sedí v Octavii jako na lavici, v Roveru pomaly v pololeže - daň za zavazadelník a malý rozvor,....) jako Rover. Příští moje auto zřejmě bude Honda Accort 2,4 dnes již předchozí generace r.v. od 2004. Bohužel v době koupě Octávie byla cena Hondy ještě o 100 000 Kč výše a byla nad mé možnosti.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 14:27, RE: Rover 620i
Pavel 01 napsal:
Rovera s menším motorem 620i jsem vlastnil 5 let od 2002 do 2007. V době koupě měl najeto (dle tacho) 180000 km, rok výroby 1995, původem z Nemecka a stál 145000 Kč (doknce koupený v AAA). Za dobu používání jsem s ním najezdil dalších cca 90 000 km. Průměrná spotřeba 8,7 litru léto (s klimou), zima. Cesta Chorvatsko 7,5 litru.
Vúbec nejezdím pomalu spíše rychleji než jsou limity. S autem jsem byl maximálně spokojen, na silnici pěkně sedělo (chtelo to jenom širší pneumatiky já měl 185). Za dobu ...
Pavle, gratuluji k někdejším zkušenostem s Roverem. Je vidět, že přechod k běžnému šedému průměru může být bolestný Zážitky ze servisu Honda ale nebývají vždy tak růžové, jako ty Vaše. Spíš jsem se setkal s přístupem, že když vidí Rovera, zavírají před zákazníkem dveře, přestože přijel řešit třeba potíže s jejich zážehovým motorem. K řadě 600 se ještě sluší doplnit, že s Hondou byl společný základ, podvozek a některé díly karoserie, a několik zážehových jednotek (1.8, 2.3 a atmosférické 2.0 ve dvou výkonových verzích). Vrcholná verze 2.0 turbo v modelu 620ti a turbodiesel v modelu 620SDi byly vlastní konstrukce Rover a s tím vám v Hondě tuplem nepomohou. Také rozvody u turbodieselu nejsou zase až taková pohádka a oba rozvodové řemeny se dvěma napínacími kladkami, vodící kladkou, prací a drobným materiálem vyjdou na nemalých 12 tisíc v prvovýrobní kvalitě. U některých dílů se nevyplácí šetřit, protože druhovýroba zřídka funguje stejně dobře. Závěrem myslím, že jste měl raději počkat a na toho Accorda našetřit, ale to byste beztak dnes už možná udělal sám.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 15:06, Zavírání dveří v servisu Honda před roveristama
AnderN napsal:
Pavle, gratuluji k někdejším zkušenostem s Roverem. Je vidět, že přechod k běžnému šedému průměru může být bolestný Zážitky ze servisu Honda ale nebývají vždy tak růžové, jako ty Vaše. Spíš jsem se setkal s přístupem, že když vidí Rovera, zavírají před zákazníkem dveře, přestože přijel řešit třeba potíže s jejich zážehovým motorem. K řadě 600 se ještě sluší doplnit, že s Hondou byl společný základ, podvozek a některé díly karoserie, a několik zážehových jednotek (1.8, 2.3 a atmosférické 2.0 ...
Ono se nemusí ani jednat o Rover. Měl jsem pět let Hondu CRX -S dotaženou z Ameriky (ale vyrobenou v Japonsku), která byla až na pár drobností (jiné nárazníky, blinkry, pásy ve dveřích) identická s auty, které se prodávala na západ od našich hranic. Nejdřív mi to nechtěli opravit vůbec (protože to byl dovot z Ameriky), pak tam chtěli objednávat díly z Ameriky (třeba přední sklo vyjde asi o deset tisíc dráž), po hodinovém přemlouvání to nakonec vzali, ale museli si zkontrolovat u importéra, že ty díly skutečně pasují. Mluvím o pražských servisech, v Brně s tím problém až tak moc neměli, v Třinci už vůbec ne. Vrcholem všeho bylo, když odešel alternátor. No, ale ten se nakonec po pár dnech shánění sehnal na vrakáči a vyměnili jsem si ho doma sám.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 17:25, RE: Rover 620i
AnderN napsal:
Pavle, gratuluji k někdejším zkušenostem s Roverem. Je vidět, že přechod k běžnému šedému průměru může být bolestný Zážitky ze servisu Honda ale nebývají vždy tak růžové, jako ty Vaše. Spíš jsem se setkal s přístupem, že když vidí Rovera, zavírají před zákazníkem dveře, přestože přijel řešit třeba potíže s jejich zážehovým motorem. K řadě 600 se ještě sluší doplnit, že s Hondou byl společný základ, podvozek a některé díly karoserie, a několik zážehových jednotek (1.8, 2.3 a atmosférické 2.0 ...
Máte pravdu, popisoval jsem konkrétní verzi 620i a to byla 95% Honda Accord. Osobně se mi tento model dizajnově líbil více než původní honda, a to se lišily jenom přední maskou zádí a barvou interiéru, Dobrou zkušenost jsem popisoval se servisem honda v Brně. Ovšem běžné věci mi dělal známý automechanik (u starších aut se nevyplatí servisovat ve značkovém servisu).
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 17:26, Vážně dobré :-)
Tak to máme 12 let starou šlupku, do které bylo nutné narvat dalších cca 110% kupní ceny aby vůbec jezdilo a i tak tam světýlka kontrolek blikají jak na vesnické diskotéce Přičtěme dobrodužství při hledání aspoň trochu kompetentního servisu...to opravdu BMW a MB překoná Ať mi nikdo neříká, že se nové auto nevyplatí, zvláště při tak extrémním ročním nájezdu (pokud tedy nebyl "přikrášlen")
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 18:37, RE: nájezd
TOM napsal:
Jezdíš do práce jen jednou týdně?? To máš dobrý, to já musím do práce 5x týdně...
Asi je to tak,je to otázka možností - já bych prostě do práce hodinu nedojížděl - to radši budu ty dvě ušetřený hodiny denně doma s tou rodinou...A nebo si na ty dvě hodiny najdu vedlejšák abych si kompenzoval tu finanční ztrátu z menšího platu(nebo proč jezdit tak daleko)
Nechápu zde rýpání do autora a přispívajících ohledně ročních nájezdů, mám práci kde jezdim po celé republice občas Slovensko, Maďarsko, Německo a bez problému tich 100 000 km za rok najedu. Pravda je že mám všechny náklady hrazené od firmy, ale ten nájezd určitě není nemožný.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 21:00, RE: nájezd
pan Purkrábek z Purkrabí napsal:
Nechápu zde rýpání do autora a přispívajících ohledně ročních nájezdů, mám práci kde jezdim po celé republice občas Slovensko, Maďarsko, Německo a bez problému tich 100 000 km za rok najedu. Pravda je že mám všechny náklady hrazené od firmy, ale ten nájezd určitě není nemožný.
Ano, není nemožný, ale pokud to opravdu jezdíte, tak jistě víte, že ne běžný. A rozhodně se na to nebude nejlépe hodit 12 let starý vůz v hodnotě 63 tis kč...
A samozřejmě něco jiného je pokud to vyžaduje firemní politika a něco jiného soukromé jízdy....(ikdyž tady se to poznat nedá)
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 24.02.2009 21:55, RE: nájezd
TOM napsal:
Ano, není nemožný, ale pokud to opravdu jezdíte, tak jistě víte, že ne běžný. A rozhodně se na to nebude nejlépe hodit 12 let starý vůz v hodnotě 63 tis kč...
A samozřejmě něco jiného je pokud to vyžaduje firemní politika a něco jiného soukromé jízdy....(ikdyž tady se to poznat nedá)
Není uplně běžný, ale věřil bych že ho hodně lidí udělá. S tím autem máte naopak pravdu, výběr to není uplně idální navíc značka, která zanikla a prakticky na ní neexistuje žádný autorizovaný servis. No ale proti gustu...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 25.02.2009 00:06, RE: Rover a jeho servis
AnderN napsal:
Snad bych to tady měl uvést trochu na pravou míru. Žádný náhradní díl v dnešní době není problém sehnat. Oficiální dovoz zajišťuje skutečně Unipart, ale existuje také řada dílů univerzálních, aftermarketových, objednávat se dá i ze zahraničí. Když už je nutné sehnat originál, je to dražší a trvá to déle, ale problém v tom není. Kolikrát byste se divili, co za exotické díly na angličany ze 60.-70. let jsou tady v ČR skladem. Horší je to se servisem. Málokde mají na Rovery diagnostiku a většina bě...
Ano je to skutečně tak. Rover svoji nízkou cenou zapřičiněnou pádem mateřské značky láká ke koupi i lidi, kteří ani nevědí, co to vůbec je a s kým mají tu čest. Na to pak bohužel doplácejí samotné vozy. Proto radím. Jestliže potřebujete jen úpřepravit z bodu A do bodu B, Roveru se vyhněte. Rovery jsou skvělé vozy, ale musíte je mít rádi a dát jim co potřebují (podobně jako třeba Alfě Romeo). Rozhodně to není, ale ani nikdy nebyla (alespoň v Čechách) značka pro každého. Jezdil jsem teď chvíli s 25 Streetwisem 1,4 16V z obligátní série K a super super super. )))
reagovat


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma

podobná vozidla v nabídce:


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.