Podobnou otázku jsem měl v hlavě už mockrát a odpověď vlastně neexistuje.
Máme v rodině 2 x Multivan T4 (75 kW a 111 kW) a 3 x T5 2 Caravelle 96 kW (krátká, dlouhá) a Multivana 128 kW.
Když to základně shrnu: T4 75 kW Multivan se sedadly v druhé řadě v protisměru je uživatelsky naprd, sezení tam je spíš za trest. Auto má najeto 600 tkm a nikdy s ním nic zásadního nebylo, mění se jen spotřební věci. Posledních 100 tkm používáno spíš jako terénní auto, tahoun tunového přívěsu a různého harampádí otcem a pořád drží. Nejlepší spotřeba ze všech, v kombinovaném provozu do 7 l.
S multivanem T4 111 kW jezdím aktuálně já, koupeno se 180 tkm, teď má na tacho. 300 tkm, o údržbě platí to samé co předešlé auto, jen jsou některé věci mírně dražší než u slabší verze. Aktuálně se pomalu loučí spojka, ale auto je čiplé na cca 134 kW a spojka je ještě původní. Teď budu asi ukamenován když napíšu, že bez úpravy softwaru se s autem jezdí dost nepříjemně, díky velkému turbu je dole úplně mrtvé a začne se sbírat až kolem 2000 otáček a to dost pozvolna. S čipem to jede tak nějak samozřejmě pořád a není to potřeba nijak honit. Dlouhodobá skutečná spotřeba je u mě 7,2, auto jezdí s rodinou hodně po Evropě. Pro pětičlenou rodinu je podle mě tato verze nevhodná a do druhé řady bych radši volil Caravelle s třímístnou lavicí. Auto je úplně OK a pokud se nestane něco mimořádného, tak si ho budu ještě nějaký čas užívat. Jen to auto prostě stárne, pěkné rozhodně nezlevňuje a T5 je jízdními vlastnostmi holt už někde jinde.
O T5 platí vše co o jakémkoliv novějším autu a negativních poznatků majitelů lze najít spousty. Když to shrnu, tak mi připadá, že u T5 poruchovost ponejvíce ovlivní sám majitel, ve 128 kW variantě auto už docela jede a pokud tomu řidič dlouhodobě nakládá, tak každou chvilku něco ukápne.
Bratranec má T5 Caravelle long 96 kW 2005 jako služební, myslím, že s ním jezdí tak nějak normálně a autu nikdy nic zásadního nebylo, momentálně má najeto 240 tkm s průměrnou spotřebou 8,5 l.
Soukromě užívá T5 Multivan 128 kW 2006, auto je hýčkáno jako výletní a nebral bych ho jako směrodatný obraz skutečnosti. Má najeto 160 tkm a prozatím řešil jen drobné věci ohledně elektroniky, ale servis je mu dáván nadstandartní i v preventivním duchu (než přijdou očekávané chronické závady).
Když T4 vyměnila záchranka za T5, bylo auto považováno za vrchol nespolehlivosti. T4 75 kW jezdili čiplé na 96 kW a všechno fungovalo. Proběhly pokusy o čip T5 na cca 147 kW a auta padaly do nouzového režimu a od dalších podobných pokusů se upustilo. VW na T5 zapracoval a spolehlivost se trochu zlepšila. Reálná životnost motoru 100tkm, všechny byly měněny +- stejně, ale tady se bavíme o hodně nevybíravém chování. Problémy s elektronikou moc nejsou, je to jen transporter, ve čtyřkolce taky nezlobí protočení poloosy jako u dvoukolky.
Samostatná kapitola je nový vynález VW, T5 GP 2.0 BiTdi u nás na záchrance mají najeto pár desítek tisíc km a v motorovém prostoru je vyměněno snad vše co tam najdete...sakra kde je 3,0 V6 Audi?
. A už zase vzpomínáme jaký byl T5 2,5 TDi 128 kW držák
.
Moje rada je: koupit T5 Multivan 128 kW po roce 2006, hodně navýšit rozpočet a pečlivě vybírat. Pokud vyberete špatně, tak si připravte dost času i peněz na servis, hodně věcí umí zazlobit a servis rozhodně není lidový, tak jak hlásá název výrobce VW.