mikes napsal:
To, ze nekdo neco napise jeste neznamena, ze to musi byt pravda (tim nerikam ze ten kdo to psal keca na 100% nebo na 0%, jen ze neni dobre slepe jit jak ovce za necim nazorem stylem cim casteji menim olej, tim lip).
S tim ze se ma menit olej co nejdrive nesouhlasim, je to nesmysl, vyrobce vi a ma odzkouseno co je mozne a co neni. Proc nemenit olej uz po 3 nebo 5tis. km, motoru to udela jeste lip nez pri 15tis. km, ne? Dogma o meneni oleje po 30tis u longlife oleje/intervalu by bylo vhodne taky z...
Ale já přece netvrdím, měnit olej po 4000 km? (ačkoli nelze popřít, že motoru to opravdu neuškodí:) Jen sem se pokusil rozebrat problematiku lehkoběžných a dalších olejů. Nikomu neradím měnit olej každou chvíli. Jen sem zdůraznil, že je dobré se nedržet intervalů udávaných výrobcem - ano, intervaly např. 15tis. km a pod. jsou v pořádku, je to normální hranice. Ale hranice třeba 30tis. km u lehkoběžných olejů je přehnaná - ano, souhlasím, jsou testovány výrobci, aby plnily svoji funkci jak mají. Ale, celý je to tah na zákazníky: ,,je to výhodnější, netřeba měnit olej každých 10-15tis. km, klesne spotřeba paliva" a další lákadla.
Jenomže, jestliže něco stojí moc peněz, navíc to něco musim dolévat každou chvíli, tak se mi to něco asi moc nevyplatí že? Pro lenochy, líný měnit olej častěji je to ale super věc. Navíc, jestliže mě ,,diagnostika" pošle na výměnu o dost dříve, tak je stejnak ten lákavej interval 30tis. km k ničemu. Když si vezmu v potaz uvažování jednoho účastníka diskuze: (co teď napíšu berte s nadhledem :) ,,když to žere 1l oleje na 1000km, tak má prakticky každý 4000km novou náplň", no jo - ale pokud bych to bral dle tohohle názoru, tak za servisní interval 30000 bych prakticky dolil 30 litrů oleje, když budu počítat 1l kvalitního oleje za 500Kč......... tak se dostanu na fakt slušnou sumu nemyslíte? Samozřejmě, reálně je to míň, ale berte to jako výstražnej příklad
Vim taky, že někteří s těmito oleji problémy nemají - ti to číst tedy nemusí
Nechci tu někoho odrazovat od použití lehkoběžných olejů, každýho věc, ale mnoho lidí je používá zbytečně, nebo jej hodlá zkusit do svého starého miláčka, aniž by vůbec věděli, jak tyto oleje ,,fungují", přitom pokud motor trpí nadměrnou spotřebou oleje, stačí mnohdy přejít k ,,hustšímu" a je po problému, samozřejmě pokud už není pro motor pozdě - myšleno spojení s nadměrným opotřebením motoru. To samé s viskozitou, každý by měl vybírat podle své potřeby, a ne podle toho, že ,,někde někdo", nebo ,,jeden kámoš povídal" že: ,,tahle značka je dobrá, je to plná syntetika, ty vole 0W-30tka je super" a přitom má starý auto, kterýmu je nějaká syntetika šumafuk
a navíc starýmu motoru ani neprospěje.
Stačí se zamyslet, docela dost moderních motorů má problémy se zadíráním, bývají předčasně vyběhané i po celkem krítké době používání, a pod, přitom je jedno o jakou značku vozu se jedná, docela se tím trápí velikej počet automobilů. Je to kupodivu že, když šla kvalita materiálů nahoru, to samé platí u olejů atd. Jenže ono to všecko spolu asi nějak nepasuje - je to také tím, že většina lidí totiž neví, jaký olej může být ten pravý pro jeho ,,miláčka". Většina nových vozů má za první náplň lehkoběžný olej, dost majitelů se ho drží, páč si myslí, že ,,na co je motor zvyklej, to mu musím dávat" je to prostě zažitej názor. Jenže to je omyl - při dodržení (výše zmiňovaných) výkonových specifikací se nic nezkazí ani jiným olejem, mnohdy výrobce doporučuje i ,,levnější" náhradu za původní olej - nehleďte na značku kterou doporučuje, prostě s touhle firmou má výrobce smlouvu:)
Kdybych to měl nějak jednoduše shrnout, tak v našich podmínkách je asi nejvhodnější a plně dostačující (myšleno pro běžné, nepřestárlé vozy) olej o viskozitě 10W-40, max. bych volil 5W-40, výkonostní třídu (ACEA, API, VW,......) už musí každý podle svého motoru. Díky