S tim Das Weltem a obecne s prodejem ojetin u ofiko dealeru to zacalo jit z kopce, kdyz prisla krize a zoufaly dealeri, jejichz auta nikdo nechtel, zacali shanet nahradni zdroje zisku. Tehdy zacala symbioza mezi dovozci srotu ze zahranici, kteri privezou auto, omladi ho, stoci ho, opravi ho a nasledne ho daji do autorizaku k prodeji, protoze ofiko dealer vypada lepe a ma vetsi duveru zakazniku nez nejaky sterkovy placek za mestem. Profituji z toho obe strany, dovozce lepe proda, prodejce vezme svuj podil bez rizika, protoze on je jen zprostredkovatel a za nic neruci.
Vyssim levelem je postup znamy z Italie, kdy ofiko dealer primo falsuje servisni historii auta, u nas v tom v minulosti jeli napriklad nekteri dealeri Skoda Auto. Tam je problem, ze pro kupujiciho je to celkem neresitelna situace, protoze odhalit falsifikat od nekoho kdo ma pristup do vsech databazi a vsechny originalni nalezitosti je velmi tezke. Rozsah teto cinnosti je tezke odhadnout, ale asi se to stale stava. Zrovna pred mesicem jsem byl zkouknout auto u jednoho velmi znameho prazskeho dealera, najeto udajne 65.000 km dolozenych kompletni servisni historii u nich, auto zespoda rezave jako liska (na nekterych castech podvozku i hloubkova koroze), sedacka ridice prosezena a odrena, poskozeni na volantu. Prilozena servisni knizka, vypsana v prubehu ctyr let stejnou rukou, stejnou propiskou, stejny podpis. Muzu si o tom myslet ledacos, ale dokazat se jim to neda.
Co se tyce te Cebie tak ta pomuze, ale neni samospasitelna. Problemem je mizerna datova kvalita, kdy do jejich databazi muze zapsat kdo chce co chce bez jakekoliv kontroly a jak pak vidim servisni historie, kdy auto ma jeden mesic 20.000 km, druhy mesic 200.000km a za dalsi pul rok 25.000 km, proste nejaka ta nula navic zadny problem. Pripadne auta, ktera nemaji zadnou historii najetych kilometru, ale zaroven osm zaznamu o opravenych bourackach. Nekupovat auta bez historie v Cebii jak je tu doporucovano samozrejme lze, ale clovek pak efektivne eliminuje nektere znacky, ktere s Cebii nespolupracuji. U nas je to typicke zejmena pro Jaguary a Infiniti, kde jejich hlavni dealeri data Cebii proste neposkytuji. Napriklad Jaguar XF muze byt celou dobu servisovany u Charouze, ale v Cebii bude jen poznamka o provedenych STK coz je na nic. Stejne tak je Cebia problematicka u dovezenych vozu, u nemeckych aut obcas byva, jinak je to bida.
Obecne lepsi nez Cebie jsou servisni databaze tam kde je znacky vedou napriklad vsechna koncernova auta maji jednotnou servisni historii po cele EU, Toyota ma alespon narodni servisni historii dokonce pristupnou na netu.