David V napsal:
PetrT napsal:
No nevšiml jsem si že by moderní diesly byly nějak odolnější... A k spotřebě - s Multivanem TDI 132kW jsem jezdil za 9-11l. Dle knihy jízd je průměr 10,3. Ted mám 14 dní stejné auto s TSI 150 kW a jezdím zatím 11,7l dle pc. Najeto 1600km, převážně město. Rozdíl v jízdě markantní, TSI je s automatem sladěná daleko lépe a je výrazně tišší. Myslím že kdyby měl diesel splnovat stejně přísné limity jako benzín o moc úspornější nebude, o spolehlivosti nemluvě. Ale situace ja jaká je, takže diesel smysl dává. To je pravda.
Ano, na tohle celou dobu narážím. Jestli jsem na něco alergický, tak na naprosto nepochopitelné znevýhodnění benzínu. Já nechci zdražovat diesel, já chci narovnat podmínky pro benzín, a to v oblasti ceny, využitelnosti paliva a čistoty emisí. A jediným mým zájmem je, aby se benzín tímto stal stejně nebo podobně ekonomický a přirozeně vytlačil naftu z osobáků, a to jen pro to, že mě ten smrad obtěžuje a vím, že není nezbytně nutné, aby i osobáky musely takto smrdět.
A tohle ti Davide v dohledné době nevyjde, a to ze dvou důvodů.
1) Pokud se nějak "srovná" cena benzínu a nafty, tak jen tím, že nafta zdraží. Stát ni nikdy daně na benzín nesníží. Tím zdražením nafty se zdraží všechno zboží (jak jsem psal výše) kde jeho cena obsahuje nějakou dopravu, takže skoro všechno. To je ekonomický nesmysl, takže tudy ne.
2) I pokud by cena benzínu a nafty byla stejná nebo byla nafta mírně dražší, tak lidem co kupují auta na základě více či méně racionální úvahy o nájezdu kilometrů za určitý čas se nafta stejně vyplatí (alespoň u nových a zánovních aut, kde dnes motory stojí +- stejně). Ono je rozdíl, zda auto jezdí za nějakých 5 až 5,5 litru bez velkého ohledu na zátěž (diesel), nebo za 6-10 litrů (benzín) s velkým ohledem na zátěž motoru / auta. Při nájezdu 20 000+ jsou to jednoduché počty a čím vyšší nájezd, tím víc se diesel vyplatí.