Středa 25.04.2012 10:09,
Aerodynamika
Odstavec "Jak se počítá aerodynamika" je dost vágní.
Více by se mi líbila definice pro aerodynamický tlak který je dán hustotou proudícího média a čtvercem její rychlosti p=1/2*ro*v^2.
Nebo pro aerodynamickou sílu, kde se tlakem vynásobí plocha, na kterou působí F=p*S=1/2*ro*v^2*S
A zde pak vstupují do hry různé součinitele, které se násobí plochou, aby se postihl řekněme zjednodušeně charakter proudění a silový vliv. Nejzákladnější je součinitel vztlaku a odporu (ty nás zajímají v avionice). V automobilismu ovšem také. Součin čelní plochy se součinitelem odporu odpovídá redukované ploše, na kterou působí aerodynamický tlak. Síla je pak úměrná tlaku a redukované ploše. Znamená to, že vůz s malou čelní plochou a výrazně horším součinitelem může ve vysokých rychlostech potřebovat stejnou hnací sílu, jako vůz s výrazně větší čelní plochou a nižším cx. Se součinitelem vztlaku se pak pracuje u formulí 1, aby se ve vysokých rychlostech dosahovalo vyššího přítlaku vozu k povrchu (ale nenechte se mýlit, v podstatě je vůz k povrchu "přisátý" nikoliv přitlačený) a tím se zvýšily trakční schopnosti. Instalace přítlačných křídel měla ovšem často drobný negativní dopad do hodnoty aerodynamického odporu (viz ten Cossworth). Je to něco za něco.
reagovat