Snažíme se vyvolávat emoce, nechceme být průměrní, říká nový šéfdesignér Škody

Redakce - 25. 05. 2018
Oliver Stefani.
Oliver Stefani.
Náčrtky Olivera Stefani.
+ 3
Náčrtky Olivera Stefani.
Oliver Stefani.
Oliver Stefani.
Oliver Stefani.
Oliver Stefani.
Mladoboleslavská automobilka zveřejnila vcelku netradiční rozhovor se svým novým šéfdesignérem Oliverem Stefani. Otázky se totiž překvapivě netočily pouze kolem aut a některé odpovědi se Stefani rozhodl přímo nakreslit.
Stefani nastoupil na místo šéfdesignéra škodovky minulý rok po odchodu Jozefa Kabaně k BMW. Třiapadesátiletý návrhář je absolventem studia designu v Braunschweigu a v kalifornské Pasadeně. Vedle toho pracoval tři roky v Design Center Europe ve španělském Sitgesu.

V roce 2002 nastoupil k Volkswagenu, kde naposledy působil jako vedoucí designu exteriéru značky Volkswagen. Jeho rukopis nese celá řada sériových vozů značky Volkswagen uplynulých deseti let a mnoho automobilových konceptů. Rozhodující měrou se podílel například na vývoji modelů up!, Polo, Jetta, Tiguan, současné generace modelu Golf a elektrických konceptů rodiny I.D.

Co vám na tváři vykouzlí úsměv?



Rád sleduji reakce lidí, když náš design vidí poprvé. Usmějí-li se, usměji se i já. Mít příležitost udělat někomu radost je skvělý pocit. Celý proces tvorby designu auta trvá přibližně tři roky. Fáze návrhu samotného designu probíhá asi tak devět měsíců, stejně dlouho jako od početí do narození dítěte. A přesně tak my vnímáme navrhování aut: je to naše dítě a pečujeme o něj. Vložíte do toho celé srdce a určitou část života – spoustu představ, vítězství, ale také proher. Když je najednou auto venku a vidíte ho poprvé na silnici, když vidíte zákazníka, jemuž se líbí a který je na něj hrdý, to je pravá podstata naší práce.

A jak snášíte kritiku?

V designu nemáte nikdy jednu správnou odpověď. Černá může být stejně tak dobrá jako bílá. Když se to některým lidem líbí a jiným ne, udělali jste to dobře. Jakákoli odezva je lepší než nezájem. Ale do každého auta samozřejmě vkládáte trochu své duše a reakce ostatních vyvolávají city. Pokud si někdo na podobu auta stěžuje, stěžuje si tak trochu i na mne. Někdy to zabolí, ale k téhle práci to patří. Snažíme se vyvolávat emoce, nechceme být průměrní.

Jak víte, co se lidem bude líbit? Co vás inspiruje?

Všechno. Vše, co mě zaujme. Zajímal jsem se o letadla, jsou to štíhlé, a přitom mohutné pohyblivé objekty. Lodě jsou zajímavé také, ale stejně tak architektura, móda, filmy nebo elektronika. Kdykoli jsem na cestách, snažím se najít chvilku, abych si jen poseděl v kavárně a pozoroval provoz, lidi, atmosféru. Svět je plný zázraků a překvapení. Designéři musí umět pochopit trendy včas a předvídat, kam se budou ubírat. Nemáme samozřejmě křišťálovou kouli, ale jen takové lechtání v břiše, intuici, která je velmi důležitá. Někdy je těžké o něčem ostatní přesvědčovat, protože nemáme žádné důkazy. Nemůžeme prokázat, že tohle je správný směr, je to prostě jen pocit. Není to snadné, ale já to mám rád.

Chtěl jste být designér odjakživa?



Vždycky jsem si kreslil, už odmalička. Tehdy jsem ale neskicoval auta, ale komiksy. Snil jsem o tom, že se dostanu do ateliérů Disney a budu pracovat na filmech, jako byly Peter Pan a Sněhurka a sedm trpaslíků. Je v nich tolik kreativity a současně i umělecké nároky jsou na velmi vysoké úrovni. Dodnes mne to fascinuje a sbírám obrazové scénáře Disney filmů. Později, když jsem dokončil školu, rozhodl jsem se, že budu novinářem. Myslel jsem si, že by mi ta umělecká kariéra nejspíše nevyšla. Ale pak mě můj spolubydlící, který byl asistentem na výtvarné škole, pozval na výstavu. Byla tam jedna místnost plná kreseb aut od lidí, kteří právě tehdy byli na stáži u Volkswagenu. A ve chvíli, kdy jsem ty obrázky spatřil, řekl jsem si, že tohle je přesně to, co chci dělat. Byl to blesk z čistého nebe a já toho rozhodnutí nikdy nelitoval. Nějak si to našlo mě, a ne opačně.

 

Jste velký fanoušek filmů ze studií Disney – který z jejich filmů máte nejraději?



Také se mi velmi líbí Star Wars a samozřejmě mám rád spoustu filmů z Disney produkce. Ale tím, co skutečně obdivuji a co mne velmi ovlivnilo, je film Blade Runner. Hvězdné války jsou hezká pohádka, ale Blade Runner se velmi přiblížil tomu, jak by mohla vypadat skutečná budoucnost. Velmi na mne zapůsobil. Koupil jsem si sketchbook, kde jsou všechny náčrty aut, lidí a kostýmů, a ty jsou skutečně umělecké a vizionářské. Když dnes pojedete do Šanghaje a podíváte se na všechny jejich mrakodrapy, světla a promítané reklamy, uvidíte přesně to, co si Ridley Scott představoval před 20 lety.

A jaké umění máte nejraději?



Miluji náčrty od starých mistrů, od Michelangela nebo da Vinciho, někdy se mi dokonce líbí více než výsledné malby. Já na tom miluji právě onu cestu, řekněme designérské promýšlení konečného obrazu. Je z nich patrné, že vytvořit skvělý obraz je náročná práce, podobně jako navrhnout skvělé auto. Musíte pečlivě zkoumat spoustu věcí a často svou představu upravovat. Fascinuje mne však onen okamžik tvůrčího nápadu zachycený právě na skicách. Stejně jako da Vinci hledá ideální proporce lidského těla, my se snažíme hledat co nejlepší proporce nového auta. Bude sportovní? Prostorné? Pohodlné? Jde o hledání dokonalosti.

Na co se těšíte do budoucna?

Nové technologie nás staví před náročné výzvy – a já to mám rád. Autonomní řízení, hlasové ovládání, nové předpisy nebo dokonce hologramy. Jsem šťastný, že se svět nevyvíjí nudně, protože my chceme stále tvořit. Těším se na každou novou výzvu, protože díky nim jsou naše životy zajímavé a pokoušejí naši kreativitu. Musíme si z nich brát to nejlepší a pak s tím naložit lépe než ostatní. Je to jako u Formule 1, kde se musíte stále posouvat kupředu, abyste si udrželi pozici, i když přijdou nová pravidla. Takže budoucnosti se nebojím. Během posledních 20 let jsme mohli pracovat jen se sklem, plasty a ocelí – a nyní máme tolik nových zajímavých věcí, které můžeme řešit.

Přestěhoval jste se do České republiky. Jaké máte dojmy?



Minulý rok jsem byl v České republice prvně v životě. Navštívil jsem Prahu a velmi mne oslovilo spojení tradiční a moderní architektury. Je to skutečně nádherné město, má svůj styl a dlouhou historii, ale současně je mladistvé a životaplné. To se mi líbí. Stejně je tomu se značkou Škoda. Má opravdu zajímavou minulost a je v ní spousta inspirace, žádná jiná světová automobilka nemá takové základy – například český křišťál. My toto bohatství využíváme, abychom vytvářeli auta, která budou jedinečná: abyste vždy mezi jinými auty ihned rozpoznali, že tohle je Škoda. A určitě se toho budeme držet i do budoucna.

 

Který historický model Škody máte nejraději?



To bude Škoda Popular Monte Carlo. Jedinečný a nádherný vůz, velmi elegantní a dynamický. Mým snem je se v něm někdy projet. Je hezké, když v rámci značky máte taková auta snů a Popular takovým vozem je. Musím přiznat, že hodně času jsem strávil v muzeu vozů Škoda, a opravdu mě překvapilo, když jsem viděl, jak bohatou a dlouhou historii mají. Na mne ty vozy skutečně zapůsobily, kvalitou i úrovní zpracování. Pro naši práci je to silná inspirace. Vždy hledíme do budoucnosti, ale také se ohlížíme, odkud přicházíme – je to naším vodítkem.

Jak si myslíte, že bude vypadat design vozů Škoda během pěti let?



Myslím, že značka Škoda má velmi zářivou budoucnost. Budeme se snažit posouvat dobrou pověst značky ještě dále. Již nyní je velmi dobře známa, ale vnímání značky může být ještě silnější, a my bychom tomu chtěli pomoci díky našemu designu. Pracujeme na mnohem více emocionálním výrazu, chceme zasáhnout ještě více lidí a dostat je. Auta budou mít plynulejší, dynamičtější a emocionálnější tvary. Lidé by si měli vůz Škoda koupit nejen proto, že za rozumnou cenu dostanou kvalitní vůz, ale také proto, že se jim líbí, jak vypadá a celkově působí. Tato změna začne již s letošními modely a následně budeme ještě důraznější. Design je často důvodem k rozhodnutí, zda dané auto koupit, či nikoli – proto je naše práce tak důležitá. Naším úkolem je vystihnout hodnoty dané značky, zviditelnit je.

Nedávno byla odhalena Škoda Vision X. Co u ní vy vnímáte jako nejvýraznější designový prvek?



Vision X je první model značky Škoda, na němž jsem měl příležitost se podílet, a byla to příjemná zkušenost. Zadání znělo vytvořit vazbu na modely Karoq a Kodiaq, ale současně vtisknout tomuto vozu jeho vlastní charakter. Líbí se mi nové pojetí přední části. Denní světla tvoří velmi úzký pruh v horní části ze čtyř světelných prvků ze skla a hlavní světla jsou pod nimi. Vypadají skvěle a moderně. Na jednu stranu tento model působí naprosto jinak, ale současně zachovává příslušnost ke své rodině. Náš zákazník by měl vždy poznat, že se jedná o vůz Škoda, a myslím, že zde jsme odvedli opravdu dobrou práci – vůz má silný výraz a vybočuje z dosavadních hranic, ale zachovává si rozpoznatelné rysy. A barva Flex Green je prostě úžasná, svěží a zasáhne vás. Ten vůz poznáte i z velké dálky.

Jak velký je váš designérský tým a jaká je přesně vaše úloha?



Náš tým designérů tvoří přes 100 lidí asi 25 národností, je velmi mezinárodní. Jsou v něm lidé ze Španělska, Německa, Číny, Francie a mnoha dalších zemí, samozřejmě včetně lidí z České republiky a Slovenska. V dnešní době všichni vyrábějí auta pro celý svět a je tedy vhodné mít v týmu lidi s různým zázemím. Designéři mají o práci u nás velký zájem, což je dobré znamení, že jsme atraktivní značka. Mým úkolem je nechat své lidi snít a sledovat, jak jejich myšlenky nabývají tvaru. Naše práce je často i dnes velmi prostá: máte papír a tužku a naskicujete představu. Není v tom žádný trik, žádné počítače, prostě za stolem sedí člověk a cosi si vysnívá.

A já se snažím dohlédnout na to, abychom žádný nápad nezahodili předčasně, musíte všem dát prostor k rozvinutí. Snažíme se najít něco, co zde dříve nebylo, a pokud bychom byli příliš striktní v pohledu na to, co ještě je nebo už není „Škoda“, kreativitě bychom nepomáhali. Počkejme si, co z daného nápadu může vzejít – vždy nás přece zajímají nové věci.
Tagy