Úterý 14.02.2012 11:41,
Spotřeba
Myslím, že je institut spotřeby jako takový, nešťastný. Měl by to být informativní údaj, od kterého se reálná spotřeba může odchylovat oběma směry. Nejvíce záleží na řidiči. Bez citu pro auto a umění naslouchání motoru (odlehčený / neodlehčený motor má jiný zvuk a při dodávání prakticky stejného výkonu má jinou spotřebu) nelze nízké spotřeby dosáhnout. Například, když chci jet 90, tak se rozjedu na 95 a na 90 postupně klesnu a jedu pak s odlehčeným motorem, spotřeba minimální, hluk od motoru nepostřehnutelný. Při zpomalení u výjezdu do kopce (musel bych přeřadit, ale už je to kousek tak nechám aktuální kvalt) ubírám plyn jak klesají otáčky, nicméně opět se to na výkonu motoru neprojevuje (kdo měl kdysi podtlakový ekonoměr, tak přesně ví - s konstantně sešlápnutým plynem při zpomalení šla rafika do červenýho, takže se povolením plynu musela vrátit do zelené oblasti). Brzda je nouzový prostředek pro zpomalení. Čtením krajiny a provozu lze uspořit nemalé množství paliva využíváním motoru jak k jízdě vpřed tak i ke zpomalení a pozor jízda je plynulejší a časově prakticky stejná.
V praxi to pak znamená, že se stejným autem jezdím já i moje žena za naprosto rozdílné spotřeby, přičemž jí se ručička otáčkoměru ztěží dotkne 3-tisícové hranice a já sem tam využiju celý rozsah otáčkoměru a dosahuji vyšší průměrné rychlosti.
Chci tím říct, že element, který spotřebu ovlivňuje nejvíce, zatěžuje sedačku na místě řidiče. A jako automobilka bych se bránil použitím svých expertů, kteří by v reále dokázali předvést, jak se s autem jezdí, pokud by nebyla zjevná vada na motoru.
Jezdím 12 let ojetinami, kde je měl přede mnou kdo ví kdo a co s nimi dělal, ale se všemi jsem se vešel do tabulkových hodnot předepsaných výrobcem. Ale neberu je jako dogma a vím, že je pro nízkou spotřebu potřeba něco udělat.
Apropos litr na spotřebě je cca 3,5 tisíce na 10 tisíc km. Kolik stálo auto, pojistka, ručení, údržba? Pokud člověk nenajezdí 30 tisíc/rok a více (což soukromě je dost umění a troufám si tvrdit, že se počet lidí bude pohybovat v jednotlivých kusech), tak vztaženo k novému autu cca za 0,5 mio je navýšení spotřeby i o 25 % celkem zanedbatelná částka v přirovnání k ostatním nákladům a poklesu ceny.
reagovat