Koloss napsal:
Dobrej servisák je pro motoristu poklad, a když ještě navíc je to kamarád, tak tuplem.
zetec je používanej od roku 93 (duratec v6 tuším od 95),kdy žádný olej s uvedenou normou ford neexistoval.To platí i o motorech v escortech atd. Retrospektivní uplatňování těchto olejů fordem ve starších motorech mělo naopak negativní dopad na jejich životnost.V praxi to znamenalo,že vám to byli v servisu schopní nalít i do starého endura v sieře... (mimichodem dál používaném v escortu,mondeu,fokusu).
Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy je to snad deset let co jsem naběhl prodavači ve fordu a zakoupil onu formulu "zaručeně nejvhodnější" pro můj motor vyrobeny v roce 89. Pravda,po výměně se hydroštely sice vymezily s prvním protočením motoru,takže si studený ani necvakl,ale ze skvělého DOHC 88kW ve výborné kondici,tichého a suchého jak pepř se rázem stala umaštěná rachtající olejnička. Ani nebylo potřeba být hned moudřejší než výrobce, ale naštěstí jsem byl natolik chytrý,že šel olej asi po 300km ven a já se vrátil k 10W40. O správnosti toho rozhodnutí svědčí fakt,že auto mi po dvaceti letech provozu jezdí dodnes a pořád s dobrým motorem již atakuje čtvrtou stovku tis.km.
Proto naprosto souhlasím s tvrzením mechanika v původní odpovědi o vhodnosti 5W40 A3 ve starém zeteku bez ohledu na tvrzení v manuálu dodávaném k novému vozu.
Dnes používám ve čtyřválcovém durateku 107kW formulu E, na to poskakování"kolem komína" 2,3,5km, obzvlášť teď v zimě-studené starty je nejspíš i docela vhodný. Ale až to budu uprostřed léta "tavit" několik tis. km ve vysokých otáčkách dálničního provozu někam na španěly...no nevím jestli mu to mám stěmi 5W30ti udělat.
To neustálé přetřepávání formulace z technického manuálu jak ze starého zákona mě taky příliš neuklidňuje. U kterých si manuálů (tuším správně zrovna k těm zetekům ?) ford blábolil něco o normálu spotřeby 1litr oleje na 1000km.... neznám nikoho pro koho by to bylo normální u běžného os. auta. .....snad pro "vétřiesku" výborný výsledek...:)