Úterý 02.03.2010 06:54,
rada
Milý Milane, tazateli,
nechtěl jsem reagovat, ale nakonec, proč ne? pokud se tvůj otec domnívá, že v 19 letech musíš mít auto na téměř čtvrt milionu korun a che dobrovolně peníze pustit, pro če. Potud je vše v pořádku. Já jen věřím, že hlavně OTEC má v hlavě vše řádné srovnáno a uvědomuje si všechna rizika, co z nákupu auta v této kategorii a stvými požadavky, může vzniknout.
Neber to nijak špatně, to je realita, co ti napíšu, kombinace mladý věk, silné auto a nulová zkušenost (po roce je ta zkušenost opravdu ještě nulová až mizivá), to je prostě poukázka na průšvih. Neříkám, že výjimky nejsou. Ale je to víceméně pravidlem a vychází to z chování mladých lidí, s jejich hormonálními funkcemi (vidí vše lépe, než ve skutečnosti je, nevidí či nerozpoznají riziko tam, kde bije do očí a nemají ještě správně vyvinutý smysl pro zodpovědnost a hlavně -ještě ne uplně rozvinutý systém sebekázně a sebekontroly. To není můj výplod, co jsem naspal, to jsem převzal z odborných článků psycholohů.
No tak k věci. Prosím tě, zapomeň na nějaké frajeřiny a de facto machorvání obzvláště, když vás bude na silnci více, než jen ty sám a když vás bude v autě víc, než jen ty sám. Ona euforie mladého člověka, řídícího rychlý a silný vůz, lehce překročí tu pomyslnou míru a je průser. Nebetyčný průser s nedozírnými následky. Věř, že vím, o čem mluvím, jednak 19 mi bylo před 31 lety a hlavně mám kluka a dceru ve stejném věku. A modlím se pokaždé, když kluk musí sednout do auta (naštěstí ho to do něj moc netáhne, on frajeří na lyžích a při fotbale), ale občas někam musí. Ona nějaká frajeřina, když to blbě dopadne, udělá většinouněšťastnými tvé rodiče, protože těm dotyčným za vlantem, je to v Pánu už většinou jedno. To je ten lepší přípda. Horší přípda je, když to odnesou inevinní, tedy holka v autě, kámoši atd. Noviny jsou plné podobných článků.
Ty máš čas o tom přemýšlet, ještě auto nemáš.
A k tomu autu: pokud to bude někdo druhý platit servis, klidně si vyber dýzla. Je dost možné, že u auta za 220.000 budeš hned dělat rozvody, pumpu, více než u benzínu trpící přední nápravu kvůli vyšší hmotnosti naftového agregátu, filtr pevných částic a další mraky prkotin jako turbo, vstřiky a podobně. To tě otec přestane mítbrzy rád. Pokud si ale servis budeš hradit včetně POV ze svého příjmu (určitě chodíš na brigády, abys auto uživil, nebo kreslíš doma po večerech A-CADu projekty na baráky a pod.), tak si radši pořiď benzín. A to čím jednodušší, tím lepší. tedy nepřeplňovaný ) i když on 300koní s turbem docela jede a frajeřit s tím jde levou zadní, že) aspíše straší generace, kdy ještě neplatily velmi tvrdé normy EUR kvůli OŽP. Takový motor nese daleko méně prvků, které ti můžou otravovat radost z jízdy.
ČIli, určitě jsi skromný a pro začátek si vybereš např. Oktavii 1,6 s 75klW, Focuse s 1,6, Nissana ALmeru s 1,6 a další,Mazdu 3 1,6 s 85kW, či nějakou Toyotu Corollu s 1,8 a 103kW a pod. Ale vyhni se autům typu BMW 330i a pod, protože to jsou auta, která prošla x rukama stav tomu doopovídá více, než u auta nenápadných ze střední nižší třídy.
A až se naučíš pořádně jezdit v dnešním provozu na silnici, tak msi pořídíš něco, co tě bude více uspokojovat.
Jo- a ještě jsem zapomněl na jednu poznámku - u těch tuctových aut jako je Oktávka či focus, ti nebudou vrstevníci tolik závidět a nebudeš v očích mnoha z nich mylně považován za snoba či frajera, ale v negatiovním slova smyslu. To je taky zkušenost, protože majetek a úspech se u nás v ˇCechách neodpouští a pro lidi, kteří žijí z podpory, je trnem v oku i 10 let stará Oktávka.
Tak ti přeji hlavně mnoho tastným kilometrů, ze kterých se navrátíš ty i spolujezdci živí a zdraví a minimum poruch.
Za trochu moralizování mě nenadávej )ani ostatní, mám taky pár lidí, či spíše už nemám, kteří v autě přišli o život....
reagovat