Pátek 16.10.2009 12:16,
Čistě technicky
Tento problém už tady řešilo hodně lidí. Koupit nové auto, ale malé, nebo se trochu povozit ve větším, ale starším? Má to několik aspektů.
1) Snaha. Kolik jste ochoten investovat své práce a času do koupě automobilu? Jste ochoten si pročítáním internetu vybrat ten správný model, objet více bazarů, než najdete správný kus a sehnat si někoho důvěryhodného kdo tomu opravdu rozumí a schválí vám vaši volbu? Pak berte ojetinu, vyděláte. Jinak běžte pro nové auto a vyhněte se i těm mírně ojetým. Jistě, i přes pečlivý výběr se může vyvrbit nějaký problém, ale to se může stát i u nového.
2) Konstrukce. Vezměte výchozí cenu - malé auto 200 tisíc, střední třída 600 tisíc. Rozdíl ve váze je pouze 20%. Rozdíl v ceně není jen zisk automobilky, většina je investována v tom vozidle jinak, než jen do materiálu, není to jen v tom, že jsou jeho díly větší, ony jsou i lépe dimenzované, více otestované, vyrobené z lepších materiálů. Jistě, je tam i složitější a potenciálně poruchovější technika, ale to se dá pohlídat získáváním informací a vyhýbáním se problémovým modelům, berte jen vyzkoušené a osvědčené.
3) Bezpečnost. Od určité doby se dají sehnat ve všech kategoriiích auta s velmi slušnou bezpečností a starší neznamená horší. 4-5 hvezdiček se dá najít všude. Nelze ale přehlédnout že se bezpečnost hodnotí podle kategorie auta, takže 4 hvězdičky v malých autech nejsou totéž, co 4 hvězdičky ve střední třídě. Deformační zóny jsou různě velké a i když prostor pro posádku zůstane v obou případech zachován podobně, zpomalení bylo pro obě posádky různé.
4) Další náklady. Málokdo vozí auto do servisu, když ho bude prodávat a tak je potřeba mít nějaké peníze stranou, pro první servis před zahájením provozu. Např. pokud nemáte stoprocentní jistotu, kdy byly měněné rozvody, vyměňte je hned po koupi (tedy pokud tam není řetěz). Je s tím potřeba počítat a cenu ojetého auta nevybírat nadoraz vlastních možností. Tedy pokud volím Fabii za 230 tisíc, tak můžu koupit střední třídu za 200 tisíc a za zbytek dodělat servis. Pokud by ojeté auto čekala větší oprava mimo spotřebních věcí, musí to být v ceně zohledněno, jinak nebrat.
5) Výhoda. Při dobrém průzkumu trhu je možné najít určité výhody. Třeba měl nějaký model nějakou vadu, která je známá, cena klesá. Jenže při troše snahy se dá zjistit, kdy byla vada vyřešena, to už tak známo často není, pak se i bezvadný kousek dá koupit pod cenou. Například Mondeo 2001. Rezne spodní hrana dveří (to je pravda), někteří tvrdí, že rezne celé (to už je blbost). Proto se prodává laciněji. Jenže probléme se řeši s faceliftem v roce 2003 a přesto jsou ceny nižší i u novějších. Stejně mu kazily pověst naftové motory, ale benzínové jsou naopak velmi dobré a spolehlivé. Podobně elektronika u 2. generace Laguny před a po faceliftu.
reagovat