Greve napsal:
Dobrý den, po asi ročním hledání auta ke koupi jsem už zoufalý a mám pocit, že potřebuju nasměrovat od někoho, kdo má více zkušeností. Potřebuju opravdu komplexní radu, protože kromě druhu auta mám největší problém s tím, kde vůbec ho mám shánět. Moje současná situace: Mám už přes tři roky Toyotu Avensis combi z roku 2001 se silným benzínovým motorem (110kw). Auto má různé chyby a už je přece jenom staré (hlavně z hlediska bezpečnosti), ale jinak funguje naprosto spolehlivě, vždy nastartovala, vždy kamkoliv dojela a v servisu se řešily jenom drobnosti. Jsme rodina se dvěma malými dětmi, bydlíme v Praze a k běžnému životu používáme MHD. Auto se tedy používá relativně málo, což ovšem neznamená, že ho nepotřebujeme: k ježdění na větší nákupy, výlety, dovolené a návštěvy to jinak než autem nejde. Můj současný osobní nájezd je asi tak 6-8 tisíc km za rok a nemyslím si, že by se v blízké budoucnosti nějak zvětšil. Většina jízd (na počet, ne kilometry) se odehrává po Praze. Cest, kde je kufr přeplněn, je jen pár do roka.Co potřebuju - schválně to napíšu hodně obecně:- auto, které je vhodné pro rodinu (tj prostorné především v oblasti kufru)- auto, které je spolehlivé- auto, které je bezpečné - to je opravdu důležité kvůli dětem. Nejsem skvělý řidič, nemám praxi v řešení krizových situací, takže chci určitě ESP, chci dobrý podvozek, chci nějaké moderní množství airbagů, chci aby to auto mělo dobré výsledky v crash testech.- chci spíš silnější motor - opět z důvodu mých řidičských schopností chci mít možnost nepříjemným situacím předcházet, možnost bezpečně předjíždět atd. S motorem, který má 60kw, se prostě bojím.- velmi příjemné by samozřejmě byla nízká cena provozu (malá spotřeba/LPG), ale to je naprosto vedlejší a rozhodně mají přednost výše uvedená kritéria. Když bude auto super a bude mít třílitrový motor, nemám problém s dvanáctilitrovou spotřebou. Ale u slabšího motoru bych zase čekal menší spotřebu, Fabii co na dálnici žere 10 litrů opravdu ne.Jaký typ auta chciTak to opravdu nevím. Ideální je asi velké kombi (typu Mondeo, Avensis, V70, Passat, C5 atd.), ale z hlediska praktičnosti by bylo super i MPV - od menších typu Mazda 5 po Sharany, Galaxy a pod. Na druhou stranu, opravdu velký liftback by možná taky stačil, sice do toho člověk nedá skříň, ale tu normálně nevozím, tašky a batohy a asi i kočárek se tam vejdou. Z hlediska bezpečnosti se nebráním ani SUV. Ale všechno to záleží na spolehlivosti a nákladech, preferuju opravdu auto, o které se nemusím starat a které bude dobře sloužit, až pak přichází otázka typu karoserie.Primárně bych samozřejmě chtěl benzínový motor, ale není to dogma. Třeba u Sharanu, Galaxy myslím dávají smysl i dieslové motory TDI, ovšem pak musí mít nezávislé topení.FinanceTo je největší dilema. Peníze jsou, ale zdá se mi zbytečné dávat statisíce do auta, které jede jednou za čas a je využíváno jen rekreačně. Mám v podstatě tři varianty:1. Levné auto, kolem 80 tisíc, což vychází tak zhruba na deset let staré Mondeo. To jsem hledal doposud, ale s ne moc dobrými výsledky.2. Dražší auto: třeba kolem 150 tisíc. To by už mohlo stačit na Mazdu 5 v dobrém stavu, možná i na S-max, který se mi velice líbí. Nevýhoda je, že jsou s tím spojeny další náklady, jako havarijní pojištění, které bych si už asi chtěl platit.3. Nové auto. Tam bych to viděl na nejnižší cenovou hladinu, půl miliónu do toho dávat fakt nechci. Což vychází asi tak na Dacii. Ta by nám parametrově vyhovovala, ale asi všichni rozumí, že to není úplně ideální auto, třeba co se týče výbavy a motoru, tak je na tom moje 15 let stará Toyota líp. Na druhou stranu, je tam záruka, větší spolehlivost, velká část investice se za pár let vrátí při prodeji atd. Ale když to porovnám s S-maxem...Tady opravdu uvítám vaše osobní názory, kterou z výše uvedených tří strategií zvolit. S tím ovšem souvisí i další téma:Kde auto sehnat?V tom jsem teď asi nejvíc zoufalý. S Toyotou jsem měl štěstí, ale všechno co teď vidím, je skoro vždycky v příšerném stavu. Nějak se mi nedaří najít udržované auto, u kterého není akutní riziko sesypání. Nevadí mi udělat nějaký (i dražší) počáteční servis, ale chci vědět, že to bude mít nějaký smysl a auto pak něco vydrží. S mechanikem občas taky chodím, ale něco mě to stojí a výsledek je vždy buď zamítnutí auta, nebo rozpaky. Dnes je možné vidět inzeráty od:- velkých autobazarů typu AAA auto. Tam fakt ne, stačí mi s nima mluvit minutu po telefonu a je mi jasné, že tudy cesta nepovede.- menší autobazary: hodně podivní lidé, hodně podivný původ aut. Často přímo nechutné prostředí jednání.- dovozci aut ze zahraničí. Tady vypadají auta v principu nejlíp, ceny jsou buď dobré nebo až podezřele dobré, ale o stavu aut nikdo nic neví a v podstatě je to prodejcům i jedno. - soukromí prodejci zoufalí: prodávají vždy a jenom auta, která se jim už rozpadají pod rukama, což více či méně přiznají. - soukromí prodejci seriózní. V nižší cenové hladině se skoro nevyskytují. Další problém: jelikož jsem zaměstnaný člověk a mám malé děti, nemůžu si dovolit pořádat veselé výlety po českých a moravských autobazarech, tím méně po Německu. Mám čas hlavně o víkendu, to jsem i schopen někam na pár hodin vyjet, ale ve všedních dnech to moc nejde. Můžu si samozřejmě vzít dovolenou, ale to bych musel jet skoro najisto. Nechci kupovat auta od nikoho z ústeckého kraje. Problém nabídkyV minulých diskuzích, které občas pročítám, se člověk většinou dočká obligátní rady: "Chceš spolehlivé auto? Kup si Focus 1.6 nebo Mondeo s dvoulitrem". Prosím, toto mi neraďte. Focus je pro mě malý a Mondeo s dvoulitrem benzínem se prostě nedá sehnat. To platí i pro další podobná benzínová auta. Explicitně říkám, že bych velmi ocenil reálnou radu, které auto si opravdu můžu koupit, ne o něm jen snít. Benzínové Mondeo třetí generace si koupit nemůžu, protože se neprodává. Dával jsem si i poptávku několika dovozcům z Německa, ale už asi půl roku žádný nic nenašel. Z tohoto důvodu a ze zoufalství se už dívám i po nafťácích, které se sice obecně nedoporučují, ale aspoň se dají koupit a někdy i za takovou cenu, která by mohla vyvážit i nutnost nových vstřiků v blízké budoucnosti.Napsal jsem asi moc dlouhou otázku, ale budu moc rád za jakékoliv nasměrování, osobní zkušenosti a opravdové rady.
Ahoj, podle mě jdeš na to moc složitě, nic proti, já si tím také prošel
Co se týče bazarovek, mě se oplatilo hledat ojetinu přímo u dealerů dané značky, s jasnou historií.
Když budeš pár měsíců pravidelně sledovat tyhle dealery, na něco zajímavého narazíš určitě.
Jinak za mě - vzal bych obyčejný Ford Focus II kombi 1.6 ben a nebo VW Golf Variant či Jettu, rovněž s atmos. motorem 1.6. Udělal tomu pořádnou servisku a užíval si i takové obyčejné auto, Ono ty super MPV můžou nakonec vyjít v údržbě superdraze