tomaskrtek napsal:
tesnav napsal:
Petr S napsal:
Prosím o aspoň jeden příklad ze Spritmonitoru, kdy má malý turbo benzín výrazně lepší spotřebu než větší atmosféra o stejném výkonu. Samozřejmě ve stejném modelu (stejně těžkém) a ve stejné značce.
Tak jako příklad dle Vašich požadavků Vám může posloužit druhá generace Fabie. 1.2TSi vs 1.6 16V, obě shodných 77kW. A spotřeby 6,75 vs. 7,37. A podobně, ještě typičtější příklad může být 1.8 20V od Audi, který se v obou verzích (atmosférické i 2 variantách turba) objevil v jedničkové Oktávce. A spotřeby 1.8 20V 92kW vs. zcela dynamicky nesrovnatelná 1.8T 132kW z RS – 8,44 vs. naprosto 8,48. Podobně ve druhé generaci Oktávky můžete porovnat 1.6 FSi 85kW vs. 1.4TSi 90kW - 7,52 vs. 7,06, rsp. 2.0 FSi 110kW (které zdaleka neměla) vs. 1.8TSi 118kW - opět 8,53 vs. 8,22. Ve všech případech turbo jede reálně s menší spotřebou a nabídne výrazně lepší a z pohledu průměrného řidiče příjemnější svezení.
tady asi někdo přehlédl slovo VÝRAZNĚ. to co zde uvádíš není ani 10%. to mi za klid že mám v motoru méně věcí které se můžou podělat a že mám motor s podstatně větší životností stojí. nehledě na to že v naprosté většině případů jsou malá turba těžší než srovnatelná atmosféra. a když už srovnáváš 1.8T z oktávky se stejnou atmosférou, tak tam je to nejmarkantnější, turbomotory se ´´serou´´ jako na běžícím pásu po 150ti-200k.
A co je podle vás „výrazně“? Fyzika platí stále a pro obdobný dopředný pohyb bude potřeba podobné množství paliva. Takže pokud turbo nabídne úsporu 10% a k tomu ještě výrazně lepší svezení než srovnatelná atmosféra minimálně v pásmu 1.500 – 4.500 (kde se běžný řidič pohybuje min. 98% času) , tak se jedná o zásadní rozdíl. Prostě při malém zatížení spotřeba odpovídá objemu, při plném odpovídá výkonu, který je ale k dispozici v mnohem lepším průběhu, než u atmosféry.
A to je ještě nutné zdůraznit, že veškeré turbomotory v mém srovnání byly a jsou kvůli marketingu a vnímání zákazníků těžce softwarově přidušeny a výhody turba jsou tak využity jen částečně (např. slabší 1.2 TSi je přidušená zcela brutálně), což má mj. i dopad do spotřeby. Protože bez vlivu na spotřebu, nebo dokonce při jejím dalším snížení, lze z těchto motorů jen úpravou SW dostat o 20 – 45% více a pak už je poměr cena (spotřeba) / výkon úplně někde jinde.
Nikomu neberu názory na životnost, ale realita je jinde. Dnešní běžné turbomotory nabízí o nějakých 30 - 60% větší litrový výkon než atmosféry. Skutečně neudělali technologie a materiály mezitím takový pokrok? Po světě dodnes jezdí moje letitá 1.8T, která patří naopak k nejspolehlivějším a nejméně problémovým motorům, kde třeba upgrade základního, opět těžce přiškrceného, SW z 110kW/210Nm na deklarovaných 148kW/300Nm srazil dlouhodobou spotřebu z cca. 8 litrů na 7,22. Určitě mi uvedete nějaké auto srovnatelného generace s atmosférickým motorem o podobném výkonu a podobnou spotřebou.
A zcela na okraj - u turbodieselů šly během několika málo let výkony prakticky na trojnásobek a tam to nikomu divné nepřipadá a stále jsou modlou životnosti a úspornosti, i když s růstem výkonů šla spotřeba výrazně nahoru (např. 1.9D vs. 2.0TDi RS)