Středa 06.03.2013 13:57,
downsizing? proč ne! ale s rozumem!
Osobně nemám nic proti downsizingové módě. V určitých případech jí i fandím, protože mi charakter turbomotorů (ať už diesel nebo benzín) vyhovuje lépe než ,,vyhoněná,, atmosféra (samozřejmě jsou zde výjimky). Jezdím totiž svižně, ale nepotřebuju závodit mezi semafory. Naopak preferuji plynulý způsob jízdy a k té je velkou výhodou mít dostatek točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Při náhlém předjíždění bez nutnosti podřazování je to k nezaplacení. Samozřejmě, tabulkové hodnoty lze často brát jako pouhý laboratorní test, ale plynulou jízdou se k nim lze aspoň přiblížit. Z vlastní zkušenosti můžu porovnat 1,6 mpi a 1,2 tsi v O2. S 1,6 (která je ve městě díky krátkým převodům překvapivě živá) jsem jel mezi 7 - 7,5l, s 1,2 tsi (velmi živá, úplně jiné svezení, a pro někoho kdo nejezdí často přetěžován naprosto dostatečná motorizace) byla spotřeba 6,5 - 7. Se starou 1,8T jsem v A4 jezdil mezi 7,5 - 8. Takže u benzínového turba je často největší problém mezi sedačkou a řidičem. Lidi se prostě musí naučit při řízení myslet. Vidím to na cestách každý den, když projíždím městem ve kterém funguje zelená vlna a stačí jet +-50 a projede se bez zastavení. Ale stejně i ti co to znají to asi nechápou a pak stojí na každém semaforu a ti co chtějí jet plynule jsou pro ně dementi. A pak si v hospodě stěžují, kolik jim to žere a jsou si koupi první dýzl na který narazí, aniž by ho potřebovali. Další omílanou věcí je spolehlivost nových motorů. Hlavně rozvodové řetězy. Nejvíc si tím zavařil VW a dostalo se to do spojitosti s downsizingem (protože se problémy vyskytly hlavně u 1,2 a 1,4 tsi), i když se to týká i atmosfér a vůbec nových motorů napříč značkami (také BMW, PSA, Mercedes, Nissan atd.). Věřím, že nové 1,2 a 1,4 tsi s řemenovými rozvody budou OK. Také pořešili pár dalších věcí (např. chlazení výfukových svodů). A životnost turba? Lopata ho odvaří za 50 000. Proškolený řidič za 250 000 třeba ani ne. A jak jsem se bavil s mechanikem o malých tsi, říkal, že spousta věcí by se neřešila, pokud by se zkrátil olejový servis. Každopádně, kdybych teď vybíral nové služební auto, favoritem by byla Octavia 3 Combi s 1,4 TSI. Downsizing by se ale neměl dávat všude a za každou cenu. Každý nepotřebuje připlácet za novou techniku. Třeba Rapid se základním motorem 1,4 16V 55kW místo HTP, cenou 250 000 a rozumnou výbavou (centrál DO, el.okna vpředu, palubní počítač, rádio,tónovaná skla, klima + 10 000 - ne každý ji potřebuje) by byl hit. HTP do takového auta nikdo nechce a základní tsi je dost drahé (navíc uměle seškrcené a s bubnama vzadu).
reagovat