Úterý 05.05.2009 13:20,
Kritika
Pan redaktor tomu moc nedal. U každého auta se ohání známými fakty, které tu kolují pořád dokola a k nim přidal pár dezinformací.
Začnu od Mazdy 6 - zmínil diesly MZR-CD, o kterých ale nic nenapsal a zavzpomínal na zastaralé D-Comprex, které zmizely v propadlišti dějin. O tom, co si tazatel může koupit, tedy MZR-CD 2.0 ani slovo. Já aspoň napíšu, že nemají extrémní slabiny a nijak moc nevynikají v konkurenci, ale jezdí a asi celkem spolehlivě, nikdo tu na ně moc nenadává. Mazda je zachovala i do inovované 6 a přidala novější variantu 2.2, která z té 2.0 vychází. Kdyby to byl špatný motor, tak by to asi neudělali.
U Mondea je to podobné - vzpomínat na starý 1.8 TD, který se sice dost kazil, ale při patřičné péči jezdí dodnes, je faux pas. Ford se poučil a v Mondeu 2001 byly všechny motory, kromě benzínu 2.5 V6, úplně nové. Benzínové se dost povedly, nafta to měla těžší. Ty zmíněné slabší 66 a 85 kW jsou ještě bez common rail, označované jako TDDi (to pan redaktor netuší). Byly hlučnější a spotřebu neoslnily, ale zase se moc nekazily. Nahradily je TDCi s common rail, začínaly také na výkonu 66 a 85 KW (to pana redaktora asi spletlo), později 96kW. Trpěly závadami čerpadel a vstřikovačů v takové míře, že dieslům od Fordu pokazily jméno. Nicméně se zapracovalo na servisu a diesly od Fordu jsou dnes jedny z nejlevněji opravitelných (opravy s astronomickými cenami jsou blbost). Navíc po faceliftu v roce 2003 by jejich poruchovost měla být znatelně nižší, víceméně na úrovni konkurence. Po tomto roce by měl být odstraněn i problém s reznutím spodní hrany dveří, který u Mondea jako jediný stojí za zmínku. Navíc - všechny motory v Mondeu mají rozvod řetězem, to nějaké náklady ušetří.
Tolik vychvalované TDi také není bez chyb - nízká spotřeba je vyvažovaná vyšší hlučností a horšími emisemi, proto s příchodem nových předpisů i tyto motory končí. Závady se jim také nevyhýbají - bezproblémové jsou snad starší motory 1.9 TDI 66kW a 2.5 TDI R5, u ostatních se můžou závady vyskytnout také a nejsou levné. Třeba rotační čerpadlo, kde jsou sítka součástí těla čerpadla a měnit se musí celé. Nebo 2.5 TDI V6 s vydřenými ložisky vačkových hřídelí, jejichž oprava je proti opravě Fordova TDCi opravdu astronomická. Nebo dvouhmotové setrvačníky, které v TDI díky tvrdému chodu motoru více trpí než v commonrailu. Zatuhlé lopatky rozváděcího kola u turbodmychadla jsou proti tomu už maličkost a váha vzduchu vlastně jen spotřební materiál.
No a bezpečnost Volva je už taky jen vzpomínka na historii - jak Kylie správně vytáhla, v roce 2001 bylo S60 poraženo C5 sice o kousek, ale bylo. Zejména čelní náraz vyšel pro Citroën lépe. Co se týče dieslů, tak ve Volvu se může vyskytnout snad onen povedený 2.5 TDI R5, ale to si nejsem jistý a někdo mě snad doplní.
Bez rizika není snad žádný diesel, pokud nenajdete něco zastaralého osvědčeného, co díky povedené konstrukci přežilo dodnes. Jinak moderní diesly jsou složité a potenciál drahé opravy je snad u všech. I povedené HDi v Citroënu a Peugeotu se můžou prodražit, když odejde filtr pevných částic. Dvouhmotové setrvačníky mohou odejít u všech, nejen u TDI, vstřiky taky netrápí jen Forda.
Chybí alternativy - třeba ta C5 by na dálnici mohla potěšit, nebo Accord s poměrně povedeným 2.2 CTDi (tam zase může odejít rozvodový řetěz nebo prasknout svody).
Vyšší nájezd sice láká k dieslu, ale pokud by přece jen byl k mání zachovalý benzín, doporučil bych Mondeo 2.0 107kW nebo Accord 2.4 147 kW. Mondeo s benzínem je spolehlivé, dvoulitr je až nečekaně úsporný (mimo město 7, dálnice 8, město 9-10 litrů/100km). Já ho mám a pro takovouto spotřebu se není třeba nijak snažit. V Mazdě 6 se dodával identický motor se 103 kW. Accord s 2.4 bude zábavnější a kupodivu spotřeba nebude o moc vyšší, ale zkušenost s ním nemám. A nečekal bych, že Passat s TDi bude jezdit pod 5 litrů, jak se tady traduje.
reagovat