David V napsal:
Můj pohled není výrazně přes peníze. Spíš je to pohled co dám a co za to dostanu. Moje antichrochto příspěvky jsou spíše na téma, proč se nafta kupuje tak hromadně i na auta, která nejsou tolik vytížená. Tady to taky svádělo napsat, když je v recenzi 13 tkm/5 měsíců a startovací cena v katalogu 1,5 Mio, proč si majitel nedopřál na 2 roky 2,8 V6 nebo TFSi s 220 kW, pokud by skutečně chtěl koně, a obzvláště, když ještě napíše, že je snob, a že je mu benzín bližší.
A že jsou takový auta špatně pr...
No dobře, není to jen o penězích, ale u těch levných ojetin to tak často podáváš. Je pravda, že tříválcové TDI v malém autě je hovadina a stejně tak čtyřválcové SDI ve Fábii dokáže vzít radost ze života.
Jenže u vyšších tříd jsou přece jen jiné nároky a i jiné možnosti. Dunění naftového čtyřválce v luxusním autě je trapas, šestiválce v naftě mají jiný zvuk a to i zvenku. Ačkoli jsem příznivcem benzínu, musím říct, že zvuk některých naftových šesti a osmiválců mi přijde zajímavý a možná i příjemný. Není to mlácení do kovadliny, ale skoro hodinářské cvrdlikání a dunění se nekoná vůbec.
Navíc - velké motory se většinu času používají v oblasti nižšího výkonu, dokážu si představit, že ta technika trpí při normáolním ježdění daleko méně, než třeba TDI 77kW, které je honěno takřka celý život u svého maxima. Pokud tedy neudělají výrobci nějakou konstrukční chybu (jako u vačkových ložisek 2.5 TDI V6), tak by to mohl být motor, který vydrží hodně dlouho.
Ve spojení s dobrým automatem nebo dvouspojkou, jaké se dnes dávají i do vyloženě sportovních aut, pak nemusí být charakteristika naftového víceválce vůbec překážkou sportovnímu pojetí auta.
Zbývají pak už jen emise, které jsou zatím výrazně horší než u benzínu. Doufám, že se rozšíří používání aditiv na bázi močoviny, která přece jen zlepší výsledek (takové diesly pak projdou i v Americe, tímto děkuji za jejich přísné předpisy) a nafťáky nám nebudou smrdět, stejně tak věřím, že se časem vypracuje technologie DPF filtrů tak, aby zlevnily a zlevnil se i jejich servis. A možná se dočkáme doby, kdy se budu bát více toho, jestli ta benzínová šunka přede mnou má funkční katalyzátor a lambda sondu a já nedýchám jedovaté nespálené přísady z paliva, o které se katalyzátor spolu s lambdou měly postarat.