TOM napsal:
Ono se asi nedá toto hodnoti z pohledu pouze dvojnásobné výměny vozu, z nichž ta první probíhala napříč třídami, ale hlavně mezitím (tou druhou výměnou) zasáhla svět celosvětová krize dotýkající se zejména autoprůmyslu a způsobující pokles cen vozů nových i ojetých. o tom je ale v článku řeč.
A standard chápu tak, že třeba právě ty jsi ochotný akceptovat cca 20tis roční pokles vozu a proto musíš jezdit 9-14letými vozy. a stačí ti to a respektuji to. Někdo má standard jiný a chce jezdit 2-5 letým...
Však co píšeš není v rozporu s tím, co jsem psal já. Podle mě akceptovatelný roční pokles je poněkud zavádějící pojem. Lepší vyjádření by bylo ve ztrátě hodnoty vztažené na kilometr. Protože kdo jezdí více, řekněme dokonce mnoho, nebo je pro něj spolehlivost klíčová, bude se snažit investovat tak, aby měl co nejméně problémů, a tím pádem bude volit buď přímo nová auta nebo zánovní exempláře a po rozpočtu na kilometr se dostane na lepší ceny než třeba já s 10-ti letou šunkou a 12 tisíc km/rok.
Další věcí je, na co se auto primárně kupuje. Za těch svých 150 tisíc jsem si moh koupit to, co jsem si nakonec vybral nebo mladší auta jiných tříd nebo nové auto jiné třídy a jiného výrobce. Vzhledem k tomu, že mám auto na víkendový provoz s rodinou (ne do chrámů konzumu) na delší cesty, zvolil jsem větší slušně vybavený starší vůz, který je ovšem při koupi podrobit důkladnější expertíze. A upřímně říkám, že kdo na autě neumí zhola nic nebo alespoň teoreticy nezná principy funkce, aby ho neutáhli na vařené nudli, nemá si staré auto s vidinou uspořených peněz kupovat - nemusí k té úspoře dojít.
Kdo by do staršího auta než 5 let nesedl, a teď nehodlám za tuto pózu někoho kritizovat, tak ho automaticky zařadím k lidem, kteří strojům nerozumí - možná se orientují v motorizacích a výbavách a faceliftech, ovšem jádro pudla, v tomto případě funkce stroje jim zůstává skryto. S úsměvem se jich ptám jestli 15 let starý výtah pohybující se 30 metrů nad zemí jim nevadí, nebo třeba jestli se nebojí letět 15 let starým letadlem nebo 25 let starým vlakem.
Takže abych to shrnul, pán chce kombíka, bude s ním jezdit delší vzdálenosti, ale na nové nedosáhne, takže případná záruka bude buď záviset na benevolenci prodejce a v případě koupě na vlastní pět prakticky žádná nebude. V tomto případě bych volil starší a tudíš levnější model, který sice asi bude déle vybírat, ale zůstanou mu peníze pro strýčka příhodu.