Neděle 29.11.2015 18:57,
LS 430 podruhé
Ve svém předchozím příspěvku jsem se pokusil LS 430 charakterizovat z hlediska provozních vlastností. Chápu, že pokud jsem pro srovnání někdy použil vozy německé, některým to přišlo až rouhačské. Vždyť nejlepší přece byly a jsou Mercedesy a BMW, že? Jestliže někomu vyhovují z hlediska osobních preferencí určité značky a typy vozidel, je to právo každého. Potom jsou zde ještě jiné typy hodnocení. Osobně moc nevyhledávám názory různých motoristických plátků, protože reprezentují jen určitý úhel pohledu, a to svůj, částečně i svých čtenářů, kteří je kvůli tomu přece čtou. Z tohoto důvodu nepokládám za dost relevantní názor např. citovaného The Truth About Cars, což je jen jeden z mnoha internetových magazínů, který navíc často a rád provokuje. Je paradoxní, že právě tyto magazíny často výrazně formují názory čtenářské obce. Takové názory si rád přečtu, respektuji je, pobavím se, ale vyjadřují jen názor pisatelů. A jako takové nemají větší hodnotu, než třeba ten váš nebo můj. Za mnohem zajímavější a objektivnější pokládám výsledky různých studií renomovaných firem a výsledky rozsáhlých anket.
Z různých reakcí na tomto fóru jsem pochopil, že místo, aby si dotyční ověřili má slova, prostě jen plácli nějaký zpochybňující nesmysl. Lituji, pokud jsem svá slova nedokázal napsat tak, aby je pochopili opravdu všichni. Nešlo jen o nějaké moje dojmy, ale o informace, které mají původ v důvěryhodných zdrojích, nemluvě o osobních zkušenostech. Zkusím tedy alespoň část toho, co jsem uvedl, uvést konkrétněji.
V předchozím příspěvku jsem uvedl prohlášní někdejšího CEO firmy Ford. Konkrétně to byl Adam Mulally, který dokonce sám LS 430 řídil. Na otázku novinářů (2006), proč jezdí jako šéf Fordu Lexusem LS 430, odpověděl doslova: "it's the finest car in the world." Jistě, někteří čeští občané, co se považují za pravé petrolheady, názor šéfa jedné z největších světových automobilek nemusí uspokojit. Nakonec, co o kvalitě luxusních aut může vědět nějaký bílý límeček, navíc od Fordu! Takže zkusím přidat pár dalších údajů, výsledků studií a anket.
LS 430 byl laiky i odborníky velmi oceňovaným vozem. Zde je stručný a zdaleka ne úplný přehled:
2000: 2001 Design and Engineering Award - Popular Mechanics
2001: All Star' in the Best Luxury Sedan (v ceně nad 40 000 USD) - Automobile Magazine
2001: Best Buy - Consumer Guide
2001: vítěz IQS (studie počáteční kvality) s nejméně problémy na trhu - J.D. Power and Associates
2001: Most Appealing Premium Luxury Sedan - J.D. Power and Associates
2001: vítěz testu odolnosti automobilů proti odcizení, první vůz, který získal nejvyšší ocenění a nejvyšší ocenění v dosavadní historii - Motor Insurance Repair Research Centre
2002: Editors' Most Wanted Vehicle - Edmunds
2002: Finest Luxury Sedan in America - AMCI
2002: Top Performer in Premium Luxury car segment - AutoPacific
2002: Vehicle Satisfaction Score: celkový vítěz, nejvyšší hodnocení v segmentu - J.D. Power and Associates
2002: Worldwide Platinum Plant Award získala továrna Tahara (výroba LS 430) - J.D. Power and Associates
2002: Consumers Most Wanted Vehicles (v ceně do 55 000 USD) - Edmunds
2003: Premium and Luxury Car award - Automotive Market Environmental Superiority
2003: vítěz IQS (studie počáteční kvality), nejméně závad na trhu - J.D. Power and Associates
2003: Worldwide Platinum Plant Award získala továrna Tahara (výroba LS 430) - J.D. Power and Associates
2003: Most Dependable Premium Luxury Vehicle - J.D. Power and Associates
2003: vítěz kategorie Premium Luxury Car, APEAL Study (SM), nejvýše hodnocený model vůbec, vítěz od roku 2001 - J.D. Power and Associates
2004: Best Overall Value v kategorii Luxury Car - IntelliChoice
2004: Vehicle Satisfaction Awards, nejvyšší hodnocení 5 let po sobě - AutoPacific
2004: vítěz IQS kategorie Premium Luxury Car, celkově 2. místo za Lexusem SC 430 - J.D. Power and Associates
2004: Best Buy v katgorii Premium Large Car - IntelliChoice
2005: Best Overall Value (v ceně nad 23 000) - IntelliChoice
2005: IQS, 2. místo za Lexusem SC 430 v kategorii Premium Luxury Car - J.D. Power and Associates
Jistě se najdou pochybovači. Že jsou to data většinou z USA? Pochopitelně, Lexus tam dodnes prodává polovinu své produkce. Je snad pochybnost o náročnosti amerického trhu? Konkrétně např. J.D. Power pracuje s desítkami tisíc údajů. Kolik údajů by asi sehnal v Evropě, kde se ročně prodá několik stovek LS? Jakou by takový výsledek měl vypovídací hodnotu? Asi by takové výsledky někdo rychle zpochybnil, ne?
Je LS 430 cikánskou parádou? Jak pro koho. Asi záleží na důvodu, proč si dotyčný takové auto kupuje. Někdo si chce dopřát luxus za pár korun, někdo chce ohromovat okolí, někdo jen prostě touží jezdit kvalitním, spolehlivým a velmi pohodlným autem. Upřímně, je mi celkem jedno, co si kdo o majitelích LS 430 myslí. Je to jen jejich věc. Jedno však vím jistě, a potvrdí to nejspíše i majitelé jiných lexusů, totiž, že tato auta nevzbuzují u ostatních tolik negativních emocí, jako např. luxusní auta německá. Naopak, jisté je, že jakmile se někde na motoristickém fóru objeví kladné hodnocení těchto japonských aut, majitelé a příznivci německých automobilů vidí hned rudě. Většina z nich samozřejmě v Lexusu nikdy ani neseděla, natož aby mohla vynášet spravedlivé soudy. Natož alespoň trochu kvalifikované.
Typickým argumentem z neznalosti je v tomto fóru zmíněná domnělá houpavost LS 430. Takže nikoliv, LS 430 není houpavé auto, jako byly např. první LS 400. Ostatně, ani LS 400 bych nenazval houpavým, zvláště ve srovnání se staršími americkými auty, která se opravdu houpala jako lodě na neklidném moři. LS 400 byl dle mého soudu spíše jen hodně měkký, příď se ponořovala jen při razantnějším brzdění. LS 430 měl oproti LS 400 ještě tvrdší nastavení, ale stále velmi pohodlné. Já sám, když jsem přesedl z LS 400 do LS 430, trpěl jsem prvních několik kilometrů pocitem, že mi byl starší model bližší. Velmi rychle jsem si však zvykl na jiný charakter jízdy, nemluvě o všech těch vymoženostech, které LS 400 postrádal, jako např. automatické směrové bezprůvanové rozfoukávání vzduchu klimatizací, vrstvená boční skla s protihlukovou a vodoodpudivou úpravou atd.
Měl jsem možnost svézt se v několika vozech Mercedes, vyzkoušel jsem si všechny soudobé BMW (kromě právě nastupujících modelů a BMW X3 a Z4), vyzkoušel jsem si také všechny Lexusy (kromě RC, RC F, LFA a zde neprodávaných ES, GX, LX) včetně vlajkové lodi LS 600h L. Myslím, že si na všchna ta auta dokáži udělat dostatečný názor. Ohromila mě třeba akcelerace BMW 7 a krásný zvuk, ale vždy jsem se rád vrátil zase ke svému Lexovi. Tato japonská auta mi prostě vyhovují. Možná proto, že nejsem ten, kdo by se nazýval "aktivním řidičem". Já jsem auto využíval profesionálně, spíše se rád vozím. Při mém stylu jízdy mi nechybí těch pár desítek koní navíc, kterými disponují německé automobily. Naopak, kdo rád jezdí agresivněji, asi ho Lexus LS nenadchne, snad s výjimkou opravdu silného LS 600h. Z tohoto důvodu se nehodlám ani pouštět do polemik, co kdo považuj za lepší. Navzdory všem individuálním názorům je tady však nezpochybnitelný fakt, že LS 430 byl pohodlnější a kvalitnější automobil, než Mercedes třídy S, což přiznávají i ta srovnání, která Lexus nakonec z nějakého důvodu hodnotila hůře. Jestli vlastnit ojetý Mercedes nebo Lexus pro mě není žádný složitý rozhodovací proces. Statistiky mluví jasně. Rozhodnout se pro stejně staré německé auto by byla věc citu, který, zřejmě často jen díky nedostatku informací, přemůže racionální rozhodování. Mimochodem, než se ze mě stal ten zmíněný "největší milovník lexusů" v ČR, jezdil jsem auty převážně americkými, a nemyslím tím poevropštělé modely. První Lexus jsem kupoval z naprosto racionálních důvodů.
Jak již v diskusi správně zaznělo, osmiválcová luxusní auta nejsou pro každého, a jejich původ v tom nehraje roli. Je třeba si uvědomit, že provoz takových vozidel je finančně poměrně nákladný. Jen to, že takové auto člověk vlastní, stojí mu před domem, stojí nejméně kolem 60 000,- Kč ročně, a to nezmiňuji palivo atd. Proto jsem také v původním příspěvku uvedl některé ceny a možnou cílovou skupinu, pro kterou jsou velké V8 sedany vhodné.
Aby bylo jasno, nehodlám zde šířit tu jedinou pravou lexusí víru. Ani mi za to Toyota neplatí. Ale na některé zjevné nesmysly jsem cítil potřebu reagovat. Protože kolem Lexusů panuje stále mnoho mýtů. Jak je mým zvykem, svá tvrzení jsem se snažil v únosné míře podložit konkrétními a především doložitelnými fakty. Chápu, že někteří nezachytí ani to málo, ale to je riziko všech internetových diskusí, které jsem dobrovolně napsáním svých příspěvků přijal. Jakékoliv rozumné a věcné diskusi s fandy do aut, ať již preferují jakoukoliv značku, si vždy rád popovídám. A jsem rád, že i v této diskusi se takoví našli.
reagovat