TOM napsal:
Ještě je asi potřeba upozornit, že ta mech. práce se nerovná přesně té kinetické energii, ale je potřeba započítat brzdné síly (odpor vzduchu, valivý odpor, ztráty v převodovém ústrojí....)
Nicméně jednoduše řečeno - pro dosažení času zrychlení z 0-100km/h je důležitý výkon (přesně řečeno jeho průběh), hmotnost vozu, převodovka a aerodynamika.
Pro dosažení max rychlosti je důležitý - výkon, převodovka, aeorodynamika (překvapivě pro mnohé už ne hmotnost)
Samozřejmě vždy hrají roli i další fakt...
Jasně. Zjednodušil jsem to, protože cílem bylo ukázat vztahy, ze kterých se vychází. Třecí a valivé ztráty jsou víceméně zanedbatelné. Rozhodující je aerodynamický odpor, na jehož překonaní je při 100 km/h zapotřebí cca 10 kW podle čelní plochy a cx. Pokud má někdo raději sílu, tak 0,36 kN.
Pokud by člověk v technice nepoužíval modely, nikdy by se ničeho nedopočítal
A na tyhle souboje nafta vs. benzín tyhle modely stačí, neb odpory prostředí jsem považoval za stejné.