ivan2 napsal:
Celkem souhlasim, ale je třeba uvést, že ten výkon se nemyslí papírový (maximální), ale celý průběh výkonu, neboli tvar křivky v grafu! A o tom je celá tahle diskuze. Někdo by mohl mít pocit, že výkon napsaný v techničáku = dynamika auta. Ale ono to tak není vždy, uvedu příklad. Na stránkách bmw.cz jsem si našel bmw řady 3 s motory 330i a 330d. A světe div se, ačkoli má 330i větší výkon (272k oproti 245k), tak ve zrychlování je vždy stejně rychlá nebo pomalejší (0-100 za 6,1s oba, 80-120 o asi 1...
Taky s tebou souhlasím .. není všechno tak jednoznačné, jak se na papíru zdá.
Rozhodně se tu v diskuzi nechci hádat.. nechci tady dokazovat, že atmosféra na to má nebo nemá. To fakt nemám zapotřebí... ale celou dobu se jen snažím vysvětlit, jak to celé funguje, aby lidi pochopili, že Nm není všechno a aby se kurňa nenechali oblbovat jen tímto údajem.
Každopádně máš pravdu, že samozřejmě záleží na průběhu točivého momentu více než dokonce na jeho samotné hodnotě... doporučuji si projít křivky na www.rri.se.
Turbodiesely a ve skrze všechny turbomotory mají oproti atmosférám výhodu, že maximum krouťáku už dosahují řádově v 1500 rpm a po celou "směnu" motoru je točivý moment konstantní.. výsledný výkon se může zdát malý, ale díky konstantnímu tahu se může zdát velmi rychlý. Atmosféra dosahuje maximum točivého momentu jen v určitých otáčkách a jen krátkou chvíli.V 1500 rpm má atmosféra většinou jen 60 procent momentu.
Takže ano .. to je to co jsem zapomněl sdělit. Že spíše záleží na průběhu než samotném maximu. Kdyby tvoje 330d 245k dosahovala svého papírového krouťáku jen v určitých otáčkách stejně jak atmosféra 330i, tak na tom bude daleko hůře než jak jsi popisoval. Atmosférický motor nemůže servírovat stejnou porci Nm po celém spektru (kdyby však jel přes variátor, tak by zas na druhou stranu těžce napráskal
)))
Takže abych to utnul a zároveň si vše srovnal v mé hlavě: Na akceleraci má primárně vliv především výkon.. od toho se vždycky odpíchněte. Pak se podívejte na výkonovou křivku, zda motor se po celém spektru nechová jak přidušený a až v oblasti maximálního výkonu má svoje světlé chvilky (viz. vlažná akcelerace relativně silných motorů). Průběh točivého momentu však může dopomoci k jízdní dynamice a akceleraci.
Ale pamatujte si... maximální dosažitelná rychlost vozidla krom ostatních vlivů (především aerodynamika) je vždy, ale vždy závislá jen na výkonu. Tady už ani křivka nehraje roli :)