kuko napsal:
Dobrý den pane Oborníku
Jak píšete, SAAB byl Vaším favoritem. Můžu se zeptat, jaká značka je jím v současnosti.
A ještě dotaz k současné situaci SAABu. Na více fórech jsem četl, že kvalitativní výkyvy značky by už měli být minulostí, a že se jí poslední dobou daří znovu dostávat svého starého dobrého jména. Můžu slyšet Váš názor na tuhle otázku.
Rád si poslechnu i názor pana Holleina.
Vaše diskuse je sice trošičku ostřejší, ale myslím že velice fundovaná a věcná z obou stran. Určitě si jí p...
Vidím že se to tady trochu rozjelo... Pane Kupka, pokusím se stručně odpovědět: Saab považuji za jeden z posledních příkladů automobilky, která dokázala svým vozům vtisknout určité charizma, proto jsem je jednu dobu pokládal přímo za srdeční záležitost. Bohužel více než kde jinde, platí v automobilovém světě velmi pravdivá poučka z Murphyho zákonů: „Jakmile se něco osvědčí- přestane se to vyrábět“
A protože se tato poučka dá s úspěchem aplikovat na kteréhokoliv výrobce automobilů, ztratil jsem také časem veškeré iluze o existenci nějaké spásné značky, která by zajistila opravdovou, nadčasovou a nezpochybnitelnou jistotu. Asi Vás tedy zklamu, ale nepreferuji žádnou značku. Každá z nich má totiž více či méně povedené modely, k tomu ještě horší a lepší období.
Proti spolehlivosti moderních vozů stojí v dnešním konzumním věku mnoho faktorů. Velký rozmach elektroniky udělal automobily komfortnější, bezpečnější a uživatelsky příjemnější, ale také podřezal hrdlo spolehlivosti. Auto je dnes postaveno na úroveň ryze spotřebního výrobku, podobně jako mobil, mikrovlnka, myčka atd. Odjezdi intenzivně pět šest let, a dej auto do ekologické likvidace. Na provoz modernější ojetiny (a její udržování při životě) je potřeba mít především peníze, v budoucnu to bude platit ještě dvojnásob. Moderní servisy se neučí auta opravovat, nýbrž jen je po částech měnit metodou postupného vylučování... U zrodu jakékoliv součástky nestojí zdravý rozum, ale počítačová metoda konečných prvků, která navrhne jen nejnutnější množství materiálu potřebné pro danou věc, jen aby vůbec byla schopna přečkat záruku výrobce. Myslím, že cestu Hanzelky a Zikmunda by moderní sériový vůz nezopakoval ani v případě, že by měl deset životů...
Tím se také dostávým zpět k tématu o Saabech. Jestli jsou novější Saaby opět hodny starého dobrého jména, to nevím, ale vzhledem k celosvětovému trendu se na to dívám spíše skepticky. Spolehlivost a nenáročnost údržby se nedá zmapovat u auta starého tři, pět let... Můžeme se tady bavit o dílenském zpracování, o kvalitě laku, měkčených přístrojovkách, ale o spolehlivosti se kompletní obrázek udělá tak po patnácti, dvaceti letech... Pokud auto obstojí, pak klobouk dolů. Ale jestliže se objevují fatální problémy po pěti, šesti letech (teď nemám namysli jen Saab), či dokonce ještě v záruce, tak to považuji za katastrofální výsledek. Mám takovou soukromou pomůcku: Pravý význam slova kvalita vidím u vozů, které alespoň 15 let dokážou přežít bez hniloby v plechu, a u kterých je motor prokazatelně schopen ujet minimálně 500 tisíc km jen za předepsané údržby. Tudíž nemohu posoudit, jestli se tedy v posledních měsících či letech Saab vrací ke svému dobrému jménu, z dosavadních zkušeností si myslím, že je to jen zbožné přání... Ale tohle je jen můj soukromý názor, jistě chápete...
MO