anonym napsal:
Nejde vůbec o reálnost nebo nereálnost příkladů. Ten příklad s mým tatínkem je krajní a slouží jenom jako ilustrace hlavního problému. Jde totiž o metodiku získávání a třídění dat získaných při TUV a jejich relevanci k vlastnosti zvané motoristy "spolehlivost". Pokud z té statistiky neodhalíte kilometry, styl jízdy, vlastnosti řidiče a další faktory jde jen o nepřesné sčítání přesných čísel. Kolik řidičů jsou pečlivky a kolik bordeláři? Jsou rovnoměrně rozprostřeni mezi značkami? Kolik km najely...
Ano to jsou věci, které se nedají popřít. Ovšem když se zaměříš na osu Passat, Mondeo, Vectra, Laguna, Mazda 6, Toyota nevimco, tak jsou to vozy, které jsou vytíženy velice podobně a provází je podobné jízdní "delikty", takže je dle TUV srovnat lze. Ono stačí vychodit libovolnou VŠ a člověk se ve statistice zorientuje, ale souhlasím, že to není o sprostém srovnání typu Matiz versus Supreb. Poměrné vztažení kromě roku na počet najetých km by bylo určitě mnohem přesnější, ovšem bohužel, není k dispozici.
TUV má alespoň nějakou vypovídací hodnotu a bohužel o ničem lepším jsem zatím neslyšel. ADAC má taky svou statistiku, ale tam jsou myslím jiná kritéria a jiná metohika vyhodnocení. Ale ty já přesně neznám. U TUV jsou hodnoceny všechny vozy, které procházejí "technickou" a do seznamu je dostanou jen typy s více než 500 kontrolovanými kusy, alespoň tak jsem to kdesi četl.